Ihmisiä puutarhassa
10.07.2023

Ravilaaksossa hoidetaan sekä kasveja että ystävyyssuhteita – Vaasa Spouse Programme tuo yhteen ihmisiä ympäri maailmaa

Kirjoittajat
Saana Heikki
Jenni Tiainen
Vaasan alueelle suuntaa vuosittain paljon maahanmuuttajia opintojen tai työn perässä. Monet tuovat mukanaan puolison tai perheen. Sopeutuminen uuteen maahan ja kotikaupunkiin ei ole kuitenkaan se kaikkein helpoin tehtävä – suomalaiset kun eivät ole kuuluisia puheliaisuudestaan tai ulospäinsuuntautuneisuudestaan. Vaasan yliopisto onkin kehittänyt ratkaisun ongelmaan: Vaasa Spouse Programme.

Vaasa Spouse Programme aloitti toimintansa syksyllä 2022. Ohjelma on suunnattu kaikkien Vaasan alueen korkeakoulujen ja yritysten kansainvälisten opiskelijoiden ja työntekijöiden puolisoille. Ohjelman tavoitteena on rakentaa yhteisö paikallisten sidosryhmien ja kansainvälisten puolisoiden kanssa. Tällä hetkellä Vaasa Spouse Programmeen osallistuu yli 70 puolisoa. Projektia toteutetaan yhteistyössä Vaasan kaupungin, Talent Coastline Employment -projektin, TE-palveluiden Pohjanmaan aluetoimiston ja ELY-keskuksen kanssa.

Yhteisöllinen puutarha elävöittää Ravilaaksoa

Loppukeväästä 2023 Leyla Faheem, yksi Spouse Programmen jäsenistä, esitti toiveen yhteisen puutarhaprojektin aloittamisesta. Ohjelman koordinaattori Gratiela Dan otti idean käsiinsä ja kesäkuun alussa Ravilaaksoon rakentui pieni yhteisöpuutarha.

Danin mukaan projekti antaa konkreettisia taitoja puutarhanhoitoon Suomessa, mutta myös mahdollisuuden päästä osaksi monikulttuurista yhteisöä, oppia lisää Suomesta sekä tutustua suomalaisiin ihmisiin. Community Garden -projekti edesauttaa myös yhteistyötä paikallisten järjestöjen kanssa.

Projektia lähdettiin toteuttamaan yhdessä Vaasan kaupungin ja Omställning Österbotten -järjestön kanssa. Vaasan kaupunki tarjosi Ravilaaksosta alueen, johon kaupunki rakensi jokaiselle osallistuvalle perheelle oman puutarhalaatikon multineen. Siemenet saatiin lahjoituksena Omställning Österbotten -järjestöltä.

Ravilaakson puutarhassa kasvaa tällä hetkellä muun muassa porkkanaa, retiisejä, kurkkua, tomaatteja ja chiliä. Projektiin osallistuu tällä hetkellä yhdeksän perhettä, mutta projektin toivotaan kasvavan ennestään ajan ja innostuksen myötä.

Puutarha tarjoaa tekemistä koko perheelle

Aurinkoisena kesäpäivänä Ravilaakson alueella on pieni joukko ihmisiä kerääntynyt yhdeksän puutarhalaatikon keskelle. Laatikoista näkee pienten versojen jo pikkuhiljaa nousevan reunan yli.

Mukaan juoksee vielä kaksi lasta äitinsä Leyla Faheemin perässä. Faheemin aviomies sai viime syksynä työpaikan Vaasasta, mikä johti koko perheen muuttoon Turkista Suomeen. Perhe on ollut aktiivisesti mukana Spouse Programmessa alusta asti ja se on auttanut heitä sopeutumaan Vaasaan sekä verkostoitumaan muiden maahanmuuttajien kanssa.

Myös lapset ovat olleet innoissaan mukana puutarhaprojektissa.

– Puutarhanhoito opettaa lapsille kärsivällisyyttä, ja yhteinen projekti näyttää, kuinka tärkeää on auttaa muita, Faheem sanoo.

Toisella puutarhalaatikolla pariskunta Yasaru Dissanayaka ja Sandumi Siriwardhana ovat istuttamassa lapsensa päiväkodista saatuja herneenversoja. He muuttivat Vaasaan viime talvena Sri Lankasta, kun Siriwardhana pääsi opiskelemaan Vaasan yliopistoon. Saavuttuaan Suomeen he saivat kirjaimellisesti kylmän vastaanoton – Tikkurilan asemalla junaa odotellessaan Dissanayaka ja Siriwardhana kokivat elämänsä ensimmäisen lumisateen.

Dissanayaka ja Siriwardhana ovat todella innoissaan Community Garden -projektista ja kokevat, että voivat projektin avulla antaa yhteiskunnalle takaisin. Myös heidän pieni lapsensa viihtyy puutarhalla.

Dissanayaka korostaa, että puutarhaprojektista saa vihannesten ja yhteisön lisäksi myös sielunhoitoa.

– On melko hyväksi mielenterveydelle, kun näkee itse istuttamansa kasvin kasvavan.

Image

Yhteisö tarjoaa tukea ja turvaa

Ensimmäistä kertaa omalle puutarhalaatikolleen päässyt Siti Zulkaply muutti Malesiasta Vaasaan syyskuussa 2021, kun hänen aviomiehensä sai työpaikan Vaasan yliopistolta. Zulkaply kertoo omien kasvien ja mausteiden kasvatuksen tuovan merkitystä myös ruuanlaittoon, sillä niiden avulla hän voi tuoda makuja omasta maastaan ruoanlaittoon Suomessa.

Zulkaply toteaa, että Spouse Programme on antanut hänelle niin tukiverkon, uusia ystäviä kuin erilaisia aktiviteetteja arkeen, jotka ovat saaneet hänelle kotoisan olon Vaasassa.

Image

Joukosta tuntee lämpimän yhteisöllisyyden hengen, jonne kaikki otetaan avosylin vastaan. Myös puutarhaa hoidetaan yhdessä ja kasteluvuoroja jaetaan. Kaikki osallistujat ovat erittäin kiitollisia projektin toteutumisesta Vaasa Spouse Programmelle sekä Vaasan kaupungille ja muille yhteisen puutarhan mahdollistaville järjestöille.

Vaasa Spouse Programme on auttanut puolisoita ja perheitä sopeutumaan uuteen ympäristöön sekä verkostoitumaan muiden samassa tilanteessa olevien kuin myös paikallisten kanssa. Vieraaseen maahan, jossa vallitsee hyvin erilainen kulttuuri ja kieli, voi olla hyvin vaikeaa sopeutua. Ohjelman avulla on pystytty integroimaan työn perässä tulleita työntekijöitä ja heidän perheitään Vaasan yhteisöön ja kulttuuriin.

Vaasa Spouse Programme -ohjelmaan toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi uusia jäseniä.