Vuoden 1972 ekonomiopiskelijat marmoriportin ulkopuolella
28.09.2022

“50 vuodessa kaikki on muuttunut – paitsi me”

Vuonna 1972 Vaasan kauppakorkeakoulussa aloitti 90 ekonomiopiskelijaa. Heistä 20 saapui yliopistollemme syyskuisena perjantaina tutustuakseen nykyiseen yliopistoon ja kampukseen. Iltapäivä oli täynnä iloa, uutta tietoa ja onnellisia jälleennäkemisiä.

Anita Kostermaa oli VKKK Ekonomit 1972 kurssitapaamisen pääorganisoija. 90 kurssikaverin yhteystietojen etsintä oli kuuden hengen tiimille haasteellista.

Image
Erkki Laitila ja Markku Haukka olivat ensimmäisinä paikalla Vaasan kauppakorkeakoulun ekonomien 50-vuotistapahtumassa
Image
Iloista puheensorinaa Mathildan aulassa ennen lounaalle siirtymistä.

Lounaan jälkeen ryhmä kokoontui Palomäki-saliin. Vararehtori Annukka Jokipii kävi tervehtimässä alumneja ja käynnisti vilkkaan ja iloisen keskustelun:

– Olemme kyllä eläneet melkoista muutosta, kaikki on muuttunut paitsi me.
– Mikko Alatalokin kävi meille laulamassa ja Paavo Väyrynen puhumassa.
– Matkalaukkuproffien kanssa pääsi kahvilassa juttelemaan, se oli upea mahdollisuus.
– Kahvilassahan me opimme parhaat jutut, siellä ratkaistiin monta murhetta ja laajennettiin kaveripiiriä.
– Meistä yksi kolmasosa tuli Vanhan Vaasan läänistä, yksi henkilö Helsingistä ja loput muualta päin Suomea.

Kaikki parhaat kesätyöntekijät ja harjoittelijat on aina rekrytoitu työpaikoillemme Vaasan yliopistosta. Näistä monet ovat jääneet ja osa on vieläkin töissä. Vaasan yliopiston kasvatteja on helppo rekrytoida, kun omaavat saman taustan ja energian kuin me.
Vuonna 1972 aloittaneet alumnit yhteistuumin

Kampuskierroksen aikana Exam-luokka herätti keskustelua tenteistä ja muista muistoista Raastuvankatu 31:n juhlasalista, jossa tenttivastaukset kirjattiin käsin konseptipaperille.

Ryhmä ihasteli uutta kirjastoa, joka mahdollistaa opiskelijoiden yhteisöllisen rennon opiskelun omilta läppäreiltä 24/7.

– Miten upea tila tämäkin on! Ja miten ahkerasti nämä opiskelevat, me ei kyllä näin ahkeria oltu perjantaisin, naurahtaa ryhmä.

Image
Kampuskierroksen aikana tutustuttiin myös rehtoreiden muotokuviin Konttorin Nyman-salissa. Etualalla Anita Kostermaa.
Image
Kierroksella ihailtiin myös uutta kirjastoa.

Kampuskierroksen jälkeen nautittiin kahvit, muisteltiin menneitä ja juteltiin kuinka upeaksi yliopisto on 50 vuoden aikana kasvanut. Yliopistolta alumnit jatkoivat ravintolaillalliselle. Sana golfkin mainittiin.

– Oli kyllä uskomattoman hienoa tavata näitä ihmisiä, joista osaa en ole nähnyt noin 45 vuoteen.  Mielenkiintoista oli huomata, että monet heistä ovat ajautuneet takaisin kotiseuduilleen. Aina puhutaan siitä, kuinka lähdetään etelän suuriin kaupunkeihin tai jopa ulkomaille. Näin pitääkin olla. Lähdetään hankkimaan elämänkokemusta, työkokemusta ja miksei seikkailuakin, mutta loppupeleissä kohtuullinen osa lähtijöistä palaa juurilleen. Jos juurilla vain on sopivia toimeentulon mahdollisuuksia, kiteyttää Erkki Laitila.