Huolettaako Ukrainan tilanne?

students
Monissa maailman tämän hetkinen tilanne voi herättää huolta ja pelkoa.

Ethän kuitenkaan jätä huolia, tunteita ja pelkoja käsittelemättä. Pyri arjessasi keskittymään mm.

• Kiinnitä huomiota turvallisuuden tunteeseen ja pyri luomaan sitä itsellesi ja muille.
  • Rajoita tietoisesti uutisten ja sosiaalisen median seuraamista.
  • Erityisesti iltaisin keskity turvaamaan unesi esim. tekemällä jotain, mikä tuottaa sinulle iloa.
  • Tunnusta tosiasiat, mutta keskity niihin asioihin, joihin itse voit vaikuttaa.
  • Jaa ajatuksiasi ja tunteitasi jollekulle. Jos sinulla on lapsia, anna myös heille aikaa ja keskustele tilanteesta heidän kanssaan.

Voit tutustua myös lähteinä toimineisiin

Kaipaatko keskusteluapua?

• Vaasan suomalainen seurakunta järjestää opiskelijoille erilaista toimintaa ja voit keskustella mieltäsi askarruttavista aiheista korkeakoulupappi Timo Kaukomaan kanssa.
  • Voit olla yhteydessä myös opintopsykologi Ray Ohtoseen.
  • Kaikille korkeakouluopiskelijoille avoin vertaistukikanava mielenTEKoja-chat on helmikuussa auki maanantaisin ja torstaisin klo 17–19. Maaliskuusta alkaen maanantaisin klo 17-19. Keskustella voi silloin suomeksi tai englanniksi.
  • Nyytin chat, ryhmämuotoinen chat, on toiminnassa aina tiistaisin ja torstaisin. Kaikissa tulevissa chateissä voi keskustella sodan aiheuttamista tunteista, huolista ja peloista chatin ennalta määritellyn aiheen lisäksi. Extrachattejä järjestetään aiheesta Miten käsitellä sodan herättämiä tunteita, pelkoja ja huolia.
  • Mieli ry:n Kriisipuhelin päivystää suomeksi 24/7 numerossa 09 2525 0111. Ruotsinkielinen linja 09 2525 0112, arabiankielinen linja 09 2525 0113 päivystysaikoina.
  • Kriisikeskukset ympäri Suomen antavat keskusteluapua kasvokkain ja etäyhteyksin.
  • Pohjanmaan kriisikeskus Valosta voit varata keskusteluajan nettikalenterin kautta tai puhelimitse numerosta 044 979 2439.
  • Nuorille suunnattu Sekasin-chat on auki joka päivä: ma-pe klo 9-24, la-su klo 15-24.
  • Aikuisille suunnattu Tukinetin Solmussa-chat auki ma-to klo 15-19.