Yliopiston varainhankinta toi 5,3 miljoonaa euroa

Yliopiston varainhankinta alkoi vuonna 2010. Kesäkuun lopussa päättynyt varainhankinta toi yliopistolle 5,3 miljoonaa euroa. Alkuperäinen yhden miljoonan suuruinen tavoite ylittyi reilusti.

Valtio lupasi sijoittaa 2,5-kertaisen summan yliopiston tämän vuoden kesäkuun loppuun mennessä keräämän lahjoituspääoman päälle. Koko potti kasvoi ajan myötä noin 5,3 miljoonaan euroon. Kun summaan lasketaan mukaan valtion vastinraha, yliopisto sai peruspääomaa varainhankinnalla yhteensä 18 miljoonaa euroa.

– Suomenkielisistä yliopistoista varainhankinnassa menestyimme kokoon suhteutettuna selvästi parhaiten, lukuun ottamatta säätiöyliopistoja, rehtori Matti Jakobsson iloitsee.

Varainhankinnan talkoisiin osallistuneita yrityksiä ja yksityishenkilöitä kertyi marraskuun loppuun mennessä noin 370. Vaasan seutu on ollut vahvasti mukana yliopiston menestyksellisessä varainhankinnan kampanjassa. Monet pohjalaiset yritykset ovat tukeneet yliopistoa suurillakin summilla.

– Saatu tuki asettaa yliopistolle velvollisuuden olla entistä aktiivisimmin mukana alueen kehittämisessä ja luoda yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kertoo talousjohtaja Jari Lehtimäki.

Yliopistoille kokonaisuudessa 195 miljoonaa vastinrahaa valtiolta

Valtioneuvosto päätti ajalla 1.1.–30.6.2011 yliopistojen keräämien yksityisten lahjoitusten perusteella yliopistoille maksettavasta valtion vastinrahoituksesta.

– Vaasan yliopisto keräsi tänä aikana melkein puoli miljoonaa. Tämä merkitsee reilun 1,2 miljoonan euron vastinrahoitusta, joka maksetaan vielä tämän vuoden puolella, Lehtimäki kertoo.

Yliopistojen peruspääomaan siirtyy valtion pääomasijoituksina yhteensä noin 195 miljoonaa euroa yliopistojen varainhankinnan perusteella. Tästä julkisoikeudellisten yliopistojen osuus on noin 66 miljoonaa euroa ja Aalto-yliopiston osuus noin 129 miljoonaa euroa. Julkisoikeudelliset yliopistot keräsivät valtion vastinrahaan oikeuttavia lahjoituksia yhteensä 26,6 miljoonaa euroa.

Valtion vastinrahoituksella pyritään tukemaan yliopistojen varainhankintaa. Yliopistojen keräämät varat ja niitä vastaan yliopistoille maksettu vastinrahoitus kohdennetaan yliopistojen peruspääomaan, jonka tuottoja yliopisto voi käyttää päätöstensä mukaisesti. Tämä tukee osaltaan yliopistojen strategista johtamista ja vahvistunutta autonomiaa.