Yliopistolehti Vox cordis 2/2020 ilmestyi – teemana koronan vaikutukset

Vox cordis 2/2020 kuvassa Harri Jalonen
Vaasan yliopistolehti Vox cordis analysoi numerossa 2/2020 koronan vaikutuksia talouteen ja yrityksiin. Eri tieteenalojen asiantuntijoiden näkemyksiä kokoavan pääjutun lisäksi kerromme myös, miten koronakevät jylläsi yliopiston uuteen uskoon ja miten korona voi opettaa meidät ymmärtämään kompleksisia ongelmia.

Taloutta koronan varjossa / Mutkan takana uusia mutkia / Koronakevät jylläsi yliopiston uuteen uskoon / 10 vinkkiä etätyöskentelyyn / Kolumni: Koronavuosi Kiinassa / Saako ravintola vakuutuskorvauksia koronapandemiasta? / Johtoajatus: Koronan jälkeen kestävää kasvua / Opiskelijat kehittivät keinoja kivijalkakauppojen ahdinkoon / Yhteen puhaltajat / Vauhtia innovaatioihin ja kaupallistamiseen / Minna Martikainen: Tutkimuksen kehittäminen on tiimityötä / Tekoäly muuttaa maailmaa / Professorin tutkimuslaboratorio löytyy yrityksistä / Lähiö-Inno pureutuu alueelliseen eriytymiseen

Vuoden 2020 toinen Vox cordis -lehti on ilmestynyt. Teemana on koronan vaikutukset.

Pääjutussa Taloutta koronan varjossa Teija Laitinen, Monika von Bonsdorff, Hannele Kauppinen-Räisänen, Marko Kohtamäki, Annika Tidström, Timo Rothovius, Johnny Åkerholm ja Hannu Piekkola valottavat koronapandemian vaikutuksia yritysten liiketoimintaan ja strategioihin, matkailualaan, rahoitusmarkkinoihin ja Suomen talouteen.

Yliopiston alumni, Suomen Kiinan suurlähettiläs Jarno Syrjälä kertoo kolumnissaan koronavuodesta Kiinassa.

Korona voi opettaa meidät ymmärtämään kompleksisia ongelmia, jotka muistuttavat pimeää ja mutkaista korpitaivalta. Aiheeseen sukelletaan yliopiston uuden kompleksisuustutkimusryhmän kyydissä. Haastateltavana ovat tutkimusjohtaja Petri Uusikylä, sosiaali- ja terveyshallintotieteen uusi professori Harri Jalonen ja emeritaprofessori Pirkko Vartiainen. Lehden kansikuvassa esiintyvä professori Jalonen kertoo myös sote-uudistuksen kompleksisuudesta ja kansalaisen näkökulman unohtumisesta sote-päätöksenteossa.

Myös yliopisto on elänyt korona-aikaa. Vaikka korona on hiljentänyt kampusta, työ ja opinnot eivät ole pysähtyneet. Yliopistossa on tehty edelleen uraauurtavaa ja merkityksellistä tutkimusta, edetty opinnoissa hyvällä menestyksellä sekä uudistettu kursseja kiinnostavasti ja vuorovaikutteisuutta vaalien. Saamme kuulla, miten professori Liisa Mäkelä, projektitutkija Heini Pensar, yliopistonlehtori Tuukka Järvinen ja maisteriopiskelija Niklas Valtonen ovat kokeneet korona-ajan.

Korona on istuttanut monet kotiin etätyöskentelemään. Annammekin lehdessä 10 vinkkiä etätyöskentelyyn yliopistomme asiantuntijoilta ja tutkijoilta.

Entä voiko ravintola saada vakuutuskorvauksia koronaepidemiasta? Aihetta tarkastelee julkisoikeuden tutkijatohtori Jyri Paasonen Puuvillatehtaan puntari -blogissa. Johtoajatus-blogissa puolestaan VEBIC-tutkimusalustan johtaja Suvi Karirinne pohtii, miten luoda kestävää kasvua koronan jälkeen EU:n elpymisohjelman mahdollisuuksia hyödyntäen.

Vaikuttavaa tutkimusta ja koulutusta

Kerromme lehdessä myös, miten Vaasan yliopiston markkinoinnin opiskelijat kehittivät keinoja kivijalkakauppojen ahdinkoon koronakeväänä sekä syvennymme yliopistojen yhteistyöhön yritysten ja yhteisöjen kanssa.

Uusi innovaatiopolitiikan apulaisprofessori Helka Kalliomäki kertoo, miten tutkimuksen vaikuttavuutta voi parantaa yhteistyön kautta ja millaisia henkilöitä hyvä yhteistyö kaipaisi tuekseen. Esittelemme myös yliopiston innovaatiotoiminnan uudet erityisasiantuntijat Philipp Holtkampin, Leena Kuntun ja Antti Sinisalon.

Lisäksi avaamme lukijoille tekoälyn uusia soveltamiskohteita ja kerromme niiden haasteista. Näkökulman ilmiöön antavat kolme tutkijaamme eri tieteenaloilta: Heidi Kuusniemi, Mikko Ranta ja Helena Haapio.

Kurkistamme alueelliseen eriytymiseen pureutuvaan Lähiö-Inno-tutkimushankkeeseen. Saamme myös tietää, miten yliopisto tukee opiskelijoiden oman talouden taitoja ja yhteiskuntataitoja innovatiivisella uudella kurssilla.

Uuden tuojat -sarjassa esittelemme yliopiston uuden tutkimuksen vararehtorin Minna Martikaisen. Lehden henkilöhaastatteluun pääsee puolestaan tuotantotalouden ja erityisesti logististen järjestelmien professori Petri Helo, jonka tutkimuslaboratorio löytyykin yrityksistä.

• Lehden voit tilata kotiisi tai työpaikallesi osoitteesta: yliopistolehti(@)uwasa.fi