Yliopistolehti Vox cordis 1/2021 ilmestyi – Datasta uusi sampo?

Heidi Kuusniemi
Datasta toivotaan avainta isojen globaalien ongelmien ratkaisuun tai vähintäänkin talouden, kilpailukyvyn ja uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Uusimman Vaasan yliopistolehti Vox cordisin pääjutussa yliopistomme eri alojen asiantuntijat kertovatkin datataloudesta useista eri näkökulmista. Saamme myös tietää, miten avaruusdata kiihdyttää automatisaatiota, miten kuluttaja voi pärjätä datan viidakossa ja millaisia datataitoja yliopiston uusi Bloomberg Lab tuo opiskelijoille.

Vaasan yliopiston Vox cordis -lehden uusin numero on ilmestynyt sähköisesti ja lähtenyt samalla myös painoon. Lehden teemana on datatalous ja digitaalisuus.

Lehden pääjutussa professorit Heidi Kuusniemi, Arto Ojala ja Petri Helo sekä projektitutkija Essi Nousiainen kertovat, miten uudesta datasta tehdään menestyvää liiketoimintaa. Apulaisprofessori Jani Boutellier puolestaan johdattaa lukijat visuaalisen datan ja 3D-mallinnuksen äärelle ja tutkijatohtori Mikko Ranta tekstidataan ja tekoälyn uusiin kielimalleihin. Yliopiston Digital Economy -tutkimusalustaa johtava professori Kuusniemi kertoo haastattelussa tarkemmin avaruusdatasta ja siitä, mitä  tällä hetkellä kuuluu Vaasan yliopiston tulevalle piensatelliitille KvarkenSatille.

Professori Kimmo Kauhaniemi paljastaa, miten tekoälyn hyödyntämistä älykkäissä sähköverkossa on tutkittu Vaasan yliopistossa yhdessä saksalaisten ja suomalaisten kumppanien kanssa. Yliopisto-opettaja ja tuleva tutkijatohtori Jack Tillotson johdattelee kuluttajan datan viidakkoon ja alumnimme, Keskinäisen Työeläkevakuutusyhtiö Elon pääekonomisti Tiina Helenius kertoo, miten ennustamisessa on tärkeintä tietää, missä olemme juuri nyt.

Saamme lukea, kuinka Vaasan yliopiston uusi Bloomberg Lab tarjoaa opiskelijoille, opettajille ja tutkijoille pääsyn kansainvälisen taloustietopalvelu Bloombergin reaaliaikaisiin markkina- ja taloustietoihin, uutisiin, analyyseihin ja analyysityökaluihin. Julkisoikeuden väitöskirjatutkija Ville Karjalainen puolestaan pohtii blogissaan digitalisaation vaikutusta virkavastuuseen: päätöksenteon automatisointi ei ole ongelmatonta.

Lehdessä esitellään myös Vaasan yliopiston uutta strategiaa ja varainhankintakampanjaa sekä kerrotaan tutkimustuloksista ja meneillään olevista tutkimushankkeista esimerkiksi energian ja kestävän kehityksen saralla. Luvassa on myös henkilökuva kansainvälisen markkinoinnin professori Jorma Larimosta sekä uuden vararehtorimme ja InnoLab -tutkimusalustan johtajan Martin Meyerin haastattelu.

Teemana data & digi

Datasta uusi sampo? / Visuaalisen datan ja 3D-mallinnuksen kehitys etenee vauhdikkaasti /Tekoälyn uudet kielimallit hämmästyttävät / Avaruusdata kiihdyttää automatisaatiota / Tekoälyä sähköverkkoihin / Kuluttaja datan armoilla /Ennustamisessa on tärkeintä tietää, missä olemme juuri nyt / Bloomberg Lab tuo taitoja työmarkkinoille /Julkishallinto digitalisoituu – miten käy virkavastuun?

Vaikuttavaa tutkimusta ja koulutusta:

Viisi syytä puulle / Opiskelijat oppivat startupien arviointia / Kansainvälisten kontaktien solmiminen kannattaa – haastattelussa professori Jorma Larimo / Kolme näkökulmaa: Kestäviä askeleita huomiseen / Arpapeliä kryptovaluuttamarkkinoilla / Etätyötutkimus vuorovaikutteisesti esiin /Inhimillinen pääoma tuo kilpailukykyä / Väitökset / Vetyä ja tuulta tulevaisuuden laivoihin /Energiaa IoT-laitteisiin ilman paristoja ja sähköjohtoja?

Ajankohtaista yliopistolta:

Vaasan yliopiston varainhankintakampanja / Yliopiston uusi strategia: Menestyksen polkuja rakentamassa / Akateeminen yrittäjä auttaa kansainvälistymään – haastattelussa uusi vararehtori Martin Meyer /Verkko-opetus haastaa ja innostaa / Urapolulla kohti professuuria

Vox cordis ilmestyy jatkossa sähköisesti

Vox cordis 1/2021 on ilmestynyt sähköisesti ja lähtenyt juuri painoon. Se tulee kotiin maksutta tilaajille.

Koronavuosi on kiihdyttänyt digitalisaatiota niin työelämässä kuin median kulutuksessa. Tämä vaikuttaa myös Vox cordisiin, joka ei jatkossa ilmesty painettuna lehtenä, vaan sähköisessä muodossa verkkolehtenä.

Voit tilata tiedon sähköisen Vox cordisin ilmestymisestä omaan sähköpostiisi:

• joko lähettämällä tilaus osoitteeseen: yliopistolehti@uwasa.fi
  • tai tilauslomakkeella: uwasa.fi/vox-cordis.
Tietolaatikko

Vox cordis ilmestyy jatkossa sähköisesti

Koronavuosi on kiihdyttänyt digitalisaatiota niin työelämässä kuin median kulutuksessa. Tämä vaikuttaa myös Vaasan yliopistolehti Vox cordisiin, joka ei ilmesty jatkossa enää painettuna lehtenä, vaan sähköisessä muodossa verkkolehtenä.

Voit tilata tiedon sähköisen Vox cordisin ilmestymisestä omaan sähköpostiisi:

• joko lähettämällä tilaus osoitteeseen: yliopistolehti@uwasa.fi
  • tai tilauslomakkeella: uwasa.fi/vox-cordis.