Yliopisto palkitsi vuoden tutkimus- ja opetusteot

Vaasan yliopisto palkitsi viime vuoden tutkimus- ja opetusteot vuosipäivän juhlassa 28. tammikuuta. Vuoden tutkimusteko -palkinnon sai kauppatieteellisen tiedekunnan kansantaloustieteen professori Panu Kalmi ja opetusteko-palkinnon sosiaali- ja terveyshallintotieteen tutkijatohtori Harri Raisio filosofisesta tiedekunnasta.
Professori Panu Kalmi ja tutkijatohtori Harri Raisio.

Professori Panu Kalmi on tutkimuksessaan erikoistunut työn taloustieteeseen sekä rahoitus- ja pankkitoimintaan, erityisesti osuuspankkitoimintaan, jossa hän on kansainvälisesti verkottunut. Kalmin laajat kansainväliset suhteet näkyvät julkaisuissa, joista tärkeimmät on tehty yhteistyössä tutkimusalueen johtavien kansainvälisten tutkijoiden kanssa. Professorina yliopistolla vuonna 2011 aloittanut Kalmi julkaisi viime vuoden aikana useita merkittäviä tutkimusjulkaisuja parhaiksi luokitelluissa tieteellisissä julkaisusarjoissa.

Vuoden opetusteko -palkinnon saanut tutkijatohtori Harri Raisio on työskennellyt uraa uurtavasti kansalaisraatien ja deliberatiivisen demokratian edistämisessä kollektiivisen oppimisen ja kehittämisen menetelmäksi. Työ on konkretisoitunut opetuksessa mm. projektien hallintakurssina ja kompleksisuuskurssina. Raision työ on tuonut kansalaisraatitoiminnalle myös valtakunnallista näkyvyyttä ja tunnettuutta.

Yliopiston vuosijuhlassa juhlapuhujana oli Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila. Hän puhui yliopistojen henkilöstö- ja opiskelijavalintojen tärkeydestä, kansainvälistymisestä sekä yliopistojen profiloitumisesta ja jatkuvasta uusiutumisen tarpeesta.

Yliopiston rehtori Matti Jakobsson esitteli avauspuheessaan opetus- ja kulttuuriministeriön uutta rahoitusmallia sekä Vaasan yliopiston strategiaa alkavalle kaudelle. Rehtori Matti Jakobssonin vuosijuhlapuhe (pdf).

Ylioppilaskunta palkitsi hyviä opettajia

Vaasan yliopiston ylioppilaskunta VYY julkisti juhlassa omat palkintonsa. Vuoden 2012 Hyvä opettaja -palkinto jaettiin tällä kertaa yliopistonlehtori, teologian tohtori Tommi Lehtoselle. Best International Teacher -palkinnon sai sivutoiminen tuntiopettaja Anne Cleary-Hautaniemi.