Yliopisto palkitsi vuoden 2014 tutkimus- ja opetusteot

Vaasan yliopisto palkitsi viime vuoden tutkimus- ja opetusteot vuosipäivän juhlassa 26. tammikuuta. Vuoden tutkimusteko -palkinnon sai kauppatieteellisen tiedekunnan johtamisen ja organisaatioiden yksikön tutkijatohtori Liisa Mäkelä ja opetusteko-palkinnon yliopisto-opettaja, koulutusohjelmavastaava Laura Lappalainen teknillisestä tiedekunnasta.

Tutkijatohtori, KTT Liisa Mäkelä toimii Suomen Akatemian post doc -tutkijana vuodesta 2013 vuoteen 2016. Mäkelä on julkaissut useita tutkimusartikkeleita johtamisen alan arvostetuissa tieteellisissä lehdissä. Hän on ollut kansainvälisessä tutkijavaihdossa Australiassa sekä Ranskassa. Mäkelä on myös Jyväskylän yliopiston dosentti.

Vuoden opetusteko -palkinnon saanut yliopisto-opettaja Laura Lappalainen kehittää aktiivisesti tietotekniikan opetusta. Hän on mm. luonut videoluentoja, joita opiskelijat voivat omien aikataulujensa mukaan seurata verkosta, ja kehittänyt verkon kautta videoneuvottelutyylisellä yhteydellä järjestettävää opetusta, opiskelua ja opintojen suorittamista. Lappalainen on ollut mukana uudistamassa tietotekniikan kandidaatintutkielman seminaareja valmistumisen edistämiseksi. Lisäksi hän toimii vuosittain uusien tietotekniikan opiskelijoiden opettajatuutorina sekä kehittää tietotekniikan opettajatuutorointitoimintaa.

Vaasan yliopiston ylioppilaskunta jakoi vuosijuhlassa Hyvä opettaja -palkinnon Harri Lehtiselle ja Best International Teacher -palkinnon John Shepherdille.

Rehtorin puhe vuosijuhlassa (pdf).

Vuosijuhlassa kuultiin myös viime vuonna nimitettyjen uusien professorien kavalkadi.

Uudet professorit:
Anita Nuopponen, professori, tekninen viestintä
Tanja Sihvonen, professori, viestintätieteet
Adam Smale, professori, Business Administration, Management
Janne Äijö, professori, liiketaloustiede, erityisesti rahoitus
Tommi Lehtonen, professori, soveltava filosofia