Yliopisto auttaa Seinäjokea kehittämään lähidemokratiaa

Vaasan yliopisto järjestää Seinäjoen kaupungin luottamushenkilöille ja viranhaltijoille korkeatasoisen koulutuspaketin lähidemokratiasta ja kansalaisvaikuttamisesta 20.3.2013 klo 12–16.

Tilaisuudessa esitellään kansalaisraateja lähivaikuttamisen menetelmänä sekä käsitellään lähidemokratian ja paikallisen toiminnan haasteita ja mahdollisuuksia. Puhujina ovat kansalaisvaikuttamis- ja lähidemokratiatutkija Ritva Pihlaja sekä kunta- ja aluepolitiikan asiantuntija, professori Hannu Katajamäki ja kansalaisraatien hyödyntämiseen perehtynyt asiantuntija, tutkijatohtori Harri Raisio Vaasan yliopistosta.

Osana lähidemokratian ja kansalaisvaikuttamisen kehittämistä Seinäjoella toteutetaan toukokuussa kansalaisraati Hyllykallion, Tanelinrannan ja Kertunlaakson asukkaille. Raatiin voivat hakea mukaan näiden asuinalueiden asukkaat, ja heistä kootaan alueen väestöä pienoiskoossa edustava kokoonpano. Raati kokoontuu kolmena iltana visiomaan alueensa tulevaisuutta apunaan eri toimialojen asiantuntijoita. Raati antaa lopuksi julkilausuman siitä, miten aluetta voitaisiin kehittää.

Seinäjoen kaupunki uudistaa toimintamallejaan ja tämän työn yhteydessä kokeillaan ja käyttöönotetaan kansalaisvaikuttamisen uusia muotoja. Tavoitteena on vahvistaa asukkaiden osallisuutta oman asuinpaikkansa kehittämisessä. Kehittämistyössä Seinäjoen kaupungin kanssa yhteistyössä toimii Vaasan yliopiston Levón-instituutti.

Kansalaisvaikuttaminen ja lähidemokratia Seinäjoella

Paikka: Seinäjoen kaupungintalon valtuustosali

Aika: ke 20.3.2013 klo 12.00–16.00.