Yli viisisataa kuulijaa juhli 20-vuotista Ikääntyvien yliopistoa

Ikääntyvien yliopiston 20-vuotisjuhlaa vietettiin Vaasan yliopistossa tiistaina 29.11. Tilaisuuteen saapui ennätysmäärä yleisöä, yli viisisataa kuulijaa. Juhlapuhujina seminaarissa olivat emeritusprofessori Kari Uusikylä ja tanssinopettaja, yrittäjä Aira Samulin.
Tanssinopettaja, yrittäjä Aira Samulin sai yleisön tanssimaan.

– Viime aikoina on ryhdytty puhumaan henkisestä intelligenssistä ja sen tärkeydestä. Ehkä käsite voitaisiin nimetä myös viisaudeksi. Viisaus on merkitysten ymmärtämistä, elämän ja kuoleman merkityksen tajuamista, totesi professori Kari Uusikylä puheenvuorossaan.

– Aina pitää lähteä – yksin ei saa jäädä kotiin makaamaan, kannusti yrittäjä Aira Samulin yleisöä.

Ikääntyvien yliopisto on tieteellisen tiedon ja elämänkokemuksen kohtaamispaikka. Se edistää elinikäistä oppimista välittämällä ikääntyville ajankohtaista tutkimustietoa korkeatasoisten, keskustelua herättävien luentojen, seminaarien ja opintopiirien muodossa, ilman arvosana- tai muita suoritusvelvoitteita. Osallistuminen tilaisuuksiin antaa samalla mahdollisuuksia sekä ylläpitää että luoda sosiaalisia kontakteja. Tarkoitus on myös yksikertaisesti viihdyttää.

Ikääntyvien yliopistoa järjestävät yhteistyössä Vaasan yliopiston avoin yliopisto, Vaasan kesäyliopisto ja Vaasa-opisto.