Wärtsilältä ensimmäinen moottori Vaasan yliopiston VEBICiin

Wärtsilä toimitti tänään 4L20-moottorin Vaasan yliopistolle tutkimuskäyttöä varten. Keskinopeakäyntinen dieselmoottori tulee yliopiston uuden VEBIC-tutkimuskeskuksen polttomoottorilaboratorioon. Kyseessä on ensimmäinen laboratorioon tulevista moottoreista.

– Moottori on tärkeä konkreettinen askel laboratorion valmistumiseksi. Se on siksikin tärkeä, että saamme laboratorion käynnistettyä ensi kevään­­-kesän aikana, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.
Tutkimuskäyttöön tuleva moottori matkasi Wärtsilän Järvikadun tehdasalueelta rekan kyydissä Vaasan Palosaarelle EnergyLab-rakennukseen, jossa VEBICin moottori- ja polttoainelaboratoriotilat sijaitsevat.
Nosturinkuljettajan mukaan nostin ja alustalla olevat moottori ja generaattori painoivat yhteensä 20 tonnia.
Polttomoottorilaboratorion asennukset ovat parhaillaan käynnissä.
W4L20-moottori nostettiin sisälle VEBICin polttomoottorilaboratorion halliin.

W4L20-moottoria tullaan laboratoriossa ajamaan erilaisilla nestemäisillä polttoaineilla kuten kevyellä polttoöljyllä ja useilla erilaisilla biopohjaisilla moottoripolttoaineilla.

Vaasan yliopisto tulee tutkimaan VEBICin polttomoottori- ja polttoainelaboratorioissa esimerkiksi moottorien polttoainejoustavuuden parantamista, uusiutuvia polttoaineita, päästöjen merkittävää vähentämistä lähelle nollatasoa sekä moottorien ohjaus- ja säätöjärjestelmiä.

Tila-auton kokoisia, 7,2 tonnia painavia 4L20-kokoluokan moottoreita käytetään esimerkiksi laivojen apumoottoreina. Moottori tuottaa noin yhden megawatin tehon. Moottoritoimitukseen sisältyi myös generaattori, joka on samalla alustalla. Generaattori tulee ABB:ltä.

Katso video moottorin nostamisesta.