Vuosipäivän juhlassa palkittiin vuoden 2013 opetus- ja tutkimusteot

Vaasan yliopisto palkitsi viime vuoden opetus- ja tutkimusteot yliopiston vuosipäivän juhlassa 27. tammikuuta.
Minna-Maarit Jaskari

Vuoden opetusteko -palkinnon sai yliopisto-opettaja, KTT Minna-Maarit Jaskari. Vuoden tutkimusteosta puolestaan palkittiin tuotantotalouden professori Petri Helo.

Jaskari väitteli markkinoinnin alalta joulukuussa 2013 aiheena konseptiverstaan metodi. Konseptiverstas on markkinoinnin oppiaineessa professori Martti Laaksosen johdolla syntynyt työpajamenetelmä, jossa yrityskohtaisia

kehittämishankkeita toteutetaan kokemuksellisen oppimisen keinoin. Jaskari on vetänyt konseptiverstasta hyvin tuloksin usean vuoden ajan ja toiminut tiiviissä yhteistyössä Aalto-yliopiston muotoilukeskus Muovan kanssa.

Tuotantotalouden, erityisesti logististen järjestelmien, professori Helon professuuri kuuluu EPANET-verkostoon. Professori Helo johtaa yhdessä professori Marko Kohtamäen kanssa monitieteellistä Networked Value Systems -tutkimusohjelmaa (NeVS), joka yhdistää strategisen johtamisen ja operaatioiden johtamisen osaamista. Tutkimuksessaan Helo yhdistää tieteelliseen relevanssiin elinkeinoelämän ja yritysten ongelmien ratkaisun. Helo on tehokas tutkimusrahoituksen hankkija sekä tuloksellinen tohtorikouluttaja ja tutkimustulosten julkaisija. Helon viime vuoden tutkimusjulkaisut (yhteensä lähes 20) ovat pääosin kansainvälisten kollegojen ja tutkimusryhmän jäsenten kanssa tehtyjä yhteisjulkaisuja.