Viidelle professorille tutkimusapurahaa Säätiöiden professoripoolilta

Säätiöiden professoripooliin kuuluvat säätiöt jakoivat 13.6.2013 kaikkiaan 98 professorille 25 000 euron suuruisen apurahan 12 kuukautta kestävään tutkimustyöhön. Myönnettyjen apurahojen yhteissumma on 2,45 miljoonaa euroa.

Vaasan yliopistosta tutkimusapurahan saivat:

• englannin kielen professori Sirkku Aaltonen (kaksi tutkimusaihetta: kääntäminen sekä egyptiläinen draama anglo-amerikkalaisessa maailmassa ja päinvastoin)
  • kauppaoikeuden professori Vesa Annola (sopimustulkinta, erityisesti liikesopimusten tulkinta kansainvälisessä ympäristössä)
  • ruotsin kielen professori Siv Björklund (Suomen kielikylpy)
  • laskentatoimen ja rahoituksen professori Erkki K. Laitinen (kaksi tutkimusaihetta: konkurssien ennustaminen eri maissa sekä tilintarkastuksen laatu)
  • nykysuomen professori Esa Lehtinen (tekstit ja kasvokkaiset vuorovaikutustilanteet organisaatioissa).

Säätiöiden professoripooli on 17 säätiön yhteinen määräaikainen apurahapooli professoreiden tutkimusmahdollisuuksien lisäämiseksi. Poolin kautta professoreille myönnetään apurahoja lukuvuoden kestävän tutkimusjakson rahoittamiseksi yhdessä yliopiston kanssa. Poolin haku on avoin kaikkien tieteenalojen professoreille.