Vieraileva professori David T. Llewellyn: Euron kriisi ei ole ohi

Keskiviikkona yliopistolla luennoinut pankkitoiminnan professori Loughboroughin yliopistosta David T. Llewellynin mielestä euron kriisi ei suinkaan ole ohi.
David T. Llewellyn

– Kriisi on itse asiassa vakavampi kuin miltä näyttää.

Kansantaloustieteen yksikössä vieraillut Llewellyn muistuttaa, että euron kriisin lisäksi meneillään on useampia ongelmia kerralla, kuten pankkikriisi. Pankkikriisi on tilanne, jossa pankki tai useampi pankki samaan aikaan ajautuu maksukyvyttömyyteen tai vaihtoehtoisesti pankista pakenee suuret määrät talletuksia.

– Meillä on liian vähän instrumentteja hoitaa näitä ongelmia. Ongelmaa on katsottava kokonaisuutena.

Llewellynin mukaan yksi strategia euron pelastamiseksi voi olla kollektiivinen vastuu, jossa kaikki maat ovat vastuussa toisensa veloista. Sääntelyn lisääminen ei hänen mukaan ole realistinen vaihtoehto, koska sääntöjä rikotaan ja siitä seuraa uskottavuusongelma. Yksi ratkaisu – Llewellynin mukaan kuitenkin epätodennäköinen – on rahaliittoon kuuluvien valtiontalouksien tulojen ja menojen poliittinen koordinointi.

– Paras keino eurokriisin ratkaisemiseksi on vakausmekanismien kehittäminen edelleen, Llewellyn kertoo. Vakausmekanismista voitaisiin myöntää lainaa talousvaikeuksissa oleville maille.

Llewellyn on vieraileva professori Wienin kauppakorkeakoulussa sekä myös Euroopan pankkiviranomaisen Pankkialan osallisryhmän varapuheenjohtaja.