Vielä on mahdollisuus saada opiskelupaikka yliopistosta – Vaasan yliopisto järjestää ainutlaatuisen tekniikan alan täydennyshaun

Image
Vaasan yliopisto järjestää elokuussa täydennyshaun tekniikan hakukohteissa yhteishaussa täyttämättä jääneille aloituspaikoille. Tekniikan kandidaatin ja diplomi-insinöörin tutkinnon opiskelupaikkoja on haettavana automaatio- ja tietotekniikan, sähkö- ja energiatekniikan sekä uuden data-arkkitehtuurin hakukohteissa. Valinta perustuu ylioppilastutkinnosta saataviin pisteisiin, joten valintakokeita ei järjestetä.

Tekniikan alalla on edelleen hyvä työllistyminen

Tekniikan ala houkuttelee opiskelijoita. Se tunnetaan hyvästä työllistymisestä ja kilpailukykyisestä palkkauksestaan. Vaasassa alan työllisyysnäkymät ovat maan parhaimpia ja yliopisto tekeekin tiivistä yhteistyötä alueella toimivien kansainvälisten yritysten kanssa.

- Opinto-ohjaajani kehotti lukiossa hakeutumaan tekniselle alalle, koska tietokoneet ja digilaitteet olivat arkipäivääni. Minulla on aina ollut suurta kiinnostusta teknologiaa kohtaan, en vain osannut lähteä ajattelemaan siitä itselleni uraa, neljännen vuoden automaatio- ja tietotekniikan opiskelija Honn Lam kertoo.

Uusi hakukohde on data-arkkitehtuuri

Vaasan yliopiston data-arkkitehtuurin koulutus on ainutlaatuinen ja monipuolinen kokonaisuus sisältäen datatiedettä, massadatan muokkaamista ja mallintamista, pilvilaskentaa ja liiketoimintatiedon hallintaa.

Siinä missä arkkitehti suunnittelee fyysisiä asuinrakennuksia kuluttajille ja toimistotiloja yrityksille, data-arkkitehti suunnittelee tietorakenteita ja niiden rajapintoja niin, että käyttäjät saavat pääsyn helppokäyttöisiin palveluihin ja yritykset voivat hallita reaaliaikaisesti ja jopa ennakoiden tuotantojärjestelmiään ja tuotteidensa jakelua.

- Koulutuksesta valmistuvat data-arkkitehdit suunnittelevat organisaation sisäisten ja ulkoisten datalähteiden "pohjapiirrokset" eli tietomallit ja suojatut hallintaprosessit, joiden avulla eri lähteistä tuleva data voidaan integroida ja keskittää ylläpidettävässä muodossa, Vaasan yliopiston tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikön dekaani Raine Hermans kuvailee.

Vaasan yliopiston täydennyshaussa voi hakea opiskelemaan tekniikkaa, jos on suorittanut suomalaisen ylioppilastutkinnon, International Baccalaureate -tutkinnon (IB), European Baccalaureate -tutkinnon (EB), Deutsches Internationales Abitur (DIA) -tutkinnon tai Reifeprüfung-tutkinnon (RP) Suomessa.

Täydennyshaun hakuaika on 3.8.- 8.8.2022. Täydennyshaun tulokset julkaistaan viimeistään 15.8.2022. Opiskelupaikka on otettava vastaan viimeistään 22.8., opinnot alkavat orientaatiopäivillä 29.-31.8.2022.

Lisätietoja:

Tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikön dekaani Raine Hermans, p. 029 449 8622, raine.hermans@uwasa.fi
Vaasan yliopiston hakijapalvelut, p. 029 449 8005, hakijapalvelut@uwasa.fi