Vastuullisuusko vastaus vaateähkyyn - vai pitäisikö vaateostot lopettaa kokonaan?

Soundcloud
Vaasan yliopiston Oivalluksia-podcastin uusimmassa jaksossa keskustellaan vaatteiden kulutuksesta ja antikulutuksesta, vastuullisuudesta, pikamuodista sekä vaatehävikistä väitöskirjatutkijoiden Essi Vesterisen ja Tiia Alkkiomäen kanssa.

Kuuntele Oivalluksia-podcast: Vastauksia vaateähkyyn

Vaasan yliopiston Oivalluksia-podcastin uusimmassa jaksossa keskustellaan vaatteiden kulutuksesta ja antikulutuksesta, vastuullisuudesta ja pikamuodista väitöskirjatutkijoiden Essi Vesterisen ja Tiia Alkkiomäen kanssa.

Miten uusien vaatteiden ostamiseen pitäisi suhtautua?

– Kyllä uusia vaatteita saa ostaa. Osta vaatteita, jotka tuottavat iloa ja päätyvät mahdollisimman usein päälle, kannustaa vaatehävikin käsittelyä, pikamuotia ja kuluttamisen oikeutusta tutkiva Alkkiomäki.

– Vaatteita tarvitaan ja voidaan edelleen nauttia vaatteista. Antikuluttaminen ei välttämättä tarkoita, että eletään jotenkin askeesissa. Se tarkoittaa kuluttamisen vähentämistä. Ensisijainen tavoite on päästä pois siitä ylikulutuksesta siihen, että kulutetaan tarpeeseen, sanoo antikuluttamista ja sen yhteyttä hyvinvointiin tarkasteleva Vesterinen.

Tulisiko Black Fridayn sijaan aina viettää Älä osta mitään -päivää?

– Ratkaisevampaa minun mielestäni on, miten kulutat koko vuonna kuin miten kulutat Black Friday'na. Tämän ostelupäivän ostohuumalta ehkä välttyy, jos tekee vaikka etukäteen ostoslistan siitä, mitä tarvitsee. Fiksuahan on ostaa tarvittava silloin, kun se on hyvässä tarjouksessa, ehdottaa  Alkkiomäki.

Vesterinen on samaa mieltä.

– Mieluummin kiinnitetään huomiota siihen kokonaiskulutukseen, kuin siihen, mitä yhtenä päivänä ostetaan tai ei osteta.

Väitöstutkijat Tiia Alkkiomäki ja Essi Vesterinen.

Voiko kulutuksen vähentämisen korvata ostamalla vastuullisempaa vaatetta?

Essi Vesterinen sanoo, että vaateteollisuus on esimerkki toimialasta, jossa niin sanottu ekotehokkuus on parantunut huomattavasti viime vuosina. Tästä huolimatta ala saastuttaa aiempaa enemmän.

– Vaateteollisuudessa pystytään tekemään ekologisesti tehokkaammin tuotteita, mutta silti kokonaispäästöt ovat kasvaneet reilusti, koska kulutus on lisääntynyt ja käyttöaika vaatetta kohden on lyhentynyt. Tämä alleviivaa sitä, että pelkän tuotteen vaihtaminen kestävämpään ei riitä, jos kulutustottumuksiimme ei tule muutoksia. Kulutusta pitää toisin sanoen siis vähentää.

Voiko pikamuoti olla vastuullista?

Alkkiomäen mukaan pikamuotiin liittyy paljon eettisiä ongelmia, jotka liittyvät esimerkiksi kehnoon palkkaukseen, lapsityövoiman käyttöön ja ympäristöön aina puuvillan viljelystä lähtien. Myös pikamuotiin liittyvä vaatteiden kulutustahti on kiivas ja itseään ruokkiva ilmiö. Sen seuraukset näkyvät saastuttavina vaatevuorina Afrikan ja Etelä-Amerikan kaatopaikoilla, jonne Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa hylättyjen vaatteiden matka usein päättyy.

Pikamuodilla on silti myös joitakin hyviä puolia.

– Se demokratisoi pukeutumista ja vaatteiden kulutusta. Yhä useammilla on sosiaaliluokasta riippumatta mahdollisuus pukeutua muotityylien mukaan, sanoo Alkkiomäki.

Kuluttaja voi lisäksi omilla toimillaan tuoda pikamuotivaatteeseenkin lisää vastuuta.

– Tutkimusten valossa ei ole merkitystä, mistä ostat vaatteen. Vaikka ostaisit parjatusta pikamuotiketjusta – se ei ole synti sinänsä. Ratkaisevaa on se, kuinka monta kertaa vaate tulee käyttöön, kertoo Alkkiomäki.

Tärkeää on myös pitää huolta vaatteesta, oli se sitten neljän euron t-paita tai kallis merkkipaita.

– Vaatetta kannattaa silittää, poistaa nukat nukkakoneella ja noudattaa pesuohjeita ja välttää kuivausrumpua.

Voiko kulutuksen vähentäminen tehdä onnelliseksi?

– Kun on tutkittu antikuluttajia ja erityisesti vaatteiden antikuluttajia, on huomattu, että kun he lopettavat kaupassa käymisen ja aatteiden ostamisen, niin huomio kiinnittyy omaan vaatekaappiin ja omaan tyyliin. He alkavat nähdä vaatteet tavallaan luovemmin ja tutustua siihen omaan tyyliin yhdistelemällä niitä luovasti ja ehkä jopa muokkaamalla tai korjaamalla. Se voi tuoda paljon enemmän nautintoa kuin uuden ostaminen, kertoo Vesterinen.

Tietolaatikko

Oivalluksia-podcast

Oivalluksia on Vaasan yliopiston tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Anssi Marttinen Radio Vaasasta.

Oivalluksia-podcastia voit kuunnella: