VAKKI ry valitsi professori Hannu Katajamäen Vuoden humanistiksi 2013

Vaasan yliopiston kääntämisen, erikoisalaviestinnän ja monikielisyyden tutkijayhdistys VAKKI ry valitsi torstaina 7.2. VAKKI-symposiumissa Vuoden humanistin. Titteli myönnettiin Vaasan yliopiston aluetieteen professori, filosofisen tiedekunnan dekaani Hannu Katajamäelle.

– Katajamäki on Vaasan yliopiston kronikoitsija, kriitikko ja keskustelija. Hän vaikuttaa ja kuuntelee, ja häntä myös kuunnellaan, VAKKI ry:n puheenjohtaja, professori Harry Lönnroth perustelee valintaa.

Katajamäki haluaa profiloida Vaasan yliopiston filosofisen tiedekunnan ns. yhteiskunnallisen humanismin vastuunkantajaksi. Hänen mukaansa Suomen kilpailukyky ja menestys edellyttävät asiantuntijoita, jotka oivaltavat yritysten ja hallinnon päätöksenteossa yhteiskunnallisen humanismin tähdellisyyden. Sen ytimessä ovat oikeudenmukaisuus, laaja-alaisuus, suvaitsevaisuus ja kestävä kehitys. Tästä lähtökohdasta filosofinen tiedekunta haluaa edistää modernin sivistysyliopiston ideaa, jossa yllättävät tieteenalayhdistelmät synnyttävät uutta luovuutta ja parempaa maailmaa.

– Katajamäen mukaan filosofisen tiedekunnan tehtävänä on kouluttaa kansainvälisesti suuntautunutta sivistyneistöä, joka ymmärtää oppimansa kansalliset, maakunnalliset ja paikalliset yhteydet.

VAKKI ry on tutkinut ja julkaissut aktiivisesti jo usean vuosikymmenen ajan.

Sen toimintaan kuuluu vuosittain helmikuussa järjestettävä kansainvälinen VAKKI-symposiumi. Tämän vuoden symposiumi pidettiin 7.–8.2. teemalla ”Haasteena näkökulma.” Yhdistys valitsi Vuoden humanistin kolmannen kerran.