Vaasan yliopistosta voi jatkossa valmistua myös tuotantotalouden diplomi-insinööriksi

Vaasan yliopistosta voi jatkossa valmistua diplomi-insinööriksi myös tuotantotalouden koulutusohjelmasta. Uuteen englanninkieliseen Master’s Programme in Industrial Systems Analytics -ohjelmaan on haku käynnissä 25. tammikuuta asti. Lisäksi tuotantotalouteen voi suuntautua syksystä lähtien suomenkielisessä Energia- ja informaatiotekniikan kandidaattiohjelmassa. Kevään yhteishaku kandidaattiohjelmaan on 15.3.–5.4.

– Ohjelma yhdistää datatiedettä, laatuosaamista, systeemiosaamista, päätöksentekoa ja projektiosaamista monimutkaisten energiajärjestelmien ymmärtämiseksi ja hyödyntämiseksi, sanoo tuotantotalouden professori Jussi Kantola.

Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi tiistaina 17.1. asetuksen, jolla tekniikan koulutusalalla Vaasan yliopistolle lisätään tuotantotalouden tekniikan koulutusvastuu. Nykyään Vaasan yliopistossa tuotantotalous on toteutettu kauppatieteellisen alan koulutuksena. Jatkossa opiskelijat voivat valmistua tuotantotaloudesta sekä kauppatieteiden maisteriksi että diplomi-insinööriksi.

Vaasan alueen energiakeskittymän tukena

Uusi tuotantotalouden DI-ohjelma profiloituu energia-alalle yhdistäen matemaattis-luonnontieteelliset taidot, tekniikan osaamisen ja liiketoimintaorientaation työelämän ja tutkimuksen tarpeisiin.

– Vaasa on Suomen energiapääkaupunki. Energia-alan yritykset muodostavat Vaasan alueelle poikkeuksellisen vahvan keskittymän, jolla on merkittävä vaikutus Suomen vientiin ja talouteen. Tavoitteemme on, että tekniikan alan koulutuksemme tukee entistä tehokkaammin alueellisen ja globaaleilla markkinoilla toimivan energiakeskittymän vahvistumista, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

– Energiakeskittymän yritykset tarvitsevat tuotantotalouden osaajia, joilla on riittävät matemaattiset ja tekniset taidot. Tällä hetkellä Vaasan yliopistossa oleva tuotantotalouden kauppatieteellinen koulutus tuottaa erityisesti liiketoiminnan vahvoja osaajia, kertoo teknillisen tiedekunnan dekaani Erkki Antila.

Lisätietoja:
Teknillisen tiedekunnan dekaani Erkki Antila, p. 029 449 8271