Vaasan yliopiston uutisvuosi 2016

Vaasan yliopiston vuosi 2016 on ollut merkittävien päätösten ja muutosten vuosi. Suomen yliopistoissa on meneillään mittava rakenneuudistus, jossa yliopistojen halutaan yhä selkeämmin profiloituvan vahvuusalueilleen. Vaasan yliopisto on osana tätä muutosta erikoistumassa yhä vahvemmin kauppatieteisiin, tekniikkaan, viestintään ja hallintotieteisiin. Katso vuoden tärkeimmät uutiset:
.

Tammikuu

Helmikuu

Maaliskuu

• Suomen Akatemia myönsi Vaasan yliopistolle 559 000 euroa yliopiston profiloitumisen vahvistamiseksi. Hakemuksen keskiössä on Vaasa Energy Business Innovation Centre (VEBIC), josta rakentuu monitieteinen, yliopiston kaikkia aloja yhdistävä tutkimusalusta.
  • Yliopistolla luennoinut elinkeinoministeri Olli Rehn muistutti, että yliopiston koko ei ratkaise sen kykyä tehdä laadukasta tutkimusta
  • Vaasan yliopiston professori Eija Mäkinen selvitti: Kaavoitus ei vauhditu valituslajia muuttamalla
  • Kasvusopimus tuo yliopistolle tieteenalat ylittäviä tutkimusprojekteja.
  • Vaasan energiainstituutti järjesti ensimmäistä kertaa kansainvälisen kaasutapahtuman ja kaasuseminaarin osana Vaasan energiaviikkoa.

Huhtikuu

Toukokuu

• Vaasan yliopisto ja Hanken Svenska Handelshögskolan tiivistävät yhteistyötä kaupallisen alan koulutuksessa, tutkimuksessa ja kielten opetuksessa.
  • Marcus Wallenbergin Liiketaloudellinen Tutkimussäätiö lahjoitti yliopistolle 40 000 euroa ja Rinta-Joupin Autoliike 10 000 euroa.
  • Vaasan Aktiasäätiö jakoi maanantaina 9. toukokuuta avustuksia yhteensä 120 000 euroa Vaasan yliopistolle. Yliopiston varainhankintakampanjaan Vaasan Aktiasäätiö lahjoitti 50 000 euroa.

Kesäkuu

• Ensimmäiset kielikylpyopettajat valmistuivat kesän ja syksyn aikana Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin yhteisestä kielikylpykoulutuksen koulutusohjelmasta.
  • Professori Adam Smale sai tutkimusryhmineen markittävän tutkimusrahoituksen Suomen Akatemialta henkilöstöjohtamisen digitalisaation tutkimukseen.
  • Vaasan yliopisto  ja Jyväskylän yliopisto tekivät 21.6. aiesopimuksen tutkintoon johtavan kielten koulutuksen ja kielten tutkimuksen siirtämisestä Jyväskylän yliopistoon elokuussa 2017. Vaasan yliopisto erikoistuu kauppatieteiden, tekniikan, viestinnän ja hallintotieteiden tutkimukseen. (Asiaa koskeva sivusto)
  • Vaasan yliopiston englanninkielinen maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Finance läpäisi kansainvälisen EPAS-laatuarvioinnin.
  • Yliopisto alkaa syksyllä 2017 periä lukuvuosimaksuja EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta uusilta opiskelijoilta. Lukuvuosimaksu vaihtelee 10 000-12 000 euron välillä.
  • Jari Kuusisto jatkaa yliopiston rehtorina 30.6. 2017 asti. Kauppatieteellisen tiedekunnan dekaani Jukka Vesalainen hoitaa vararehtorin työtä. Uudeksi filosofisen tiedekunnan dekaaniksi nimitettiin syyskuun alusta Harry Lönnroth.

Heinäkuu

vaasan_yliopisto_kesa.jpg

• Vaasan yliopisto on mukana uudessa yhteispohjoismaisessa TransAlgae -hankkeessa, jossa tutkitaan, miten levästä voidaan saada energiaa ja ratkaisuja jäteveden puhdistukseen.
  • Suomen kielen kesäkurssi kampuksella alkoi.

Elokuu

• KTT Hannu Makkonen aloitti Vaasan yliopiston markkinoinnin professorina.
  • KTT Annukka Jokipii aloitti Vaasan yliopiston laskentatoimen professorina.
  • VEBIC-laboratorioiden asennukset etenivät.  Polttomoottorilaboratorion käyttöön tuleva 50 metriä korkea savupiippu pystytettiin.
  • Tiedekirjasto Tritonia täytti 15 vuotta. Viiden korkeakoulun yhteinen tiedekirjasto palvelee noin 12 000 opiskelijaa.

Syyskuu

• MMT Katja Lähtinen aloitti puurakentamisen liiketoiminnan professorina Vaasan yliopistossa. Kyseessä on Epanet-professuuri. Lähtisen toimipaikka on Seinäjoen yliopistokeskuksessa.
  • Rehtori Kuusisto puhui lukuvuoden avajaisissa. Vaasan yliopisto on hänen mukaansa osoittanut olevansa muutoksen ajuri ja aktiivinen toimija. Avajaisissa juhlapuhujana oli Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskola. Åbo Akademi –tutkimuspalkinnon sai tutkimusjohtaja Karita Mård-Miettinen.
  • Vaasassa aloitti uusi korkeakoulujen ja yritysten yhteistyöverkosto Vaasa Network.
  • Tutkimus- ja kehityshanke Peleihin perustuva talousopetus kouluissa sai Suomen Akatemialta merkittävän rahoituksen.
  • Professori Ari Salmisen johtama tutkimusryhmä ryhtyi keräämään kansalaisten kokemuksia piilokorruptiosta.
  • Wärtsilä teki merkittävän lahjoituksen yliopiston varainhankintakampanjaan. LähiTapiola lahjoitti 50 000 euroa.
  • LUMA-keskus Pohjanmaa aloitti toimintansa Vaasan yliopistossa.
  • Yliopisto otti käyttöön tekstiviestilahjoituksen.

Lokakuu

• Vaasan yliopiston kunniatohtori Bengt Holmström sai taloustieteen Nobel-palkinnon
  • Liikesivistysrahaston ja Vaasan yliopiston seminaarissa OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen herätteli kuulijoita miettimään, miksei Suomessa uudistuta?
  • Vaasan yliopiston energiatutkimus sai sparraajat elinkeinoelämästä. VEBICin neuvoa-antava ohjausryhmä aloitti työnsä.
  • Lukiopäivänä 1800 lukiolaista vieraili Suomen kauneimmalla kampuksella.
  • Puoli miljoonaa opiskelijaa verkkokursseillaan opettanut Michiganin yliopiston professori George Siedel kävi luennoimassa neuvottelujen psykologisista ansoista.

Marraskuu

Joulukuu