Vaasan yliopiston uusi yhteistyömalli yhdistää yritykset ja väitöskirjatutkijat – yrityksille tarjolla uusinta tutkimustietoa ja innovaatioita, väitöskirjatutkijoille houkutteleva urapolku

Image
Vaasan yliopistossa luodaan väitöskirjatutkijan ja yrityksen tai yhteisön välille uusi yhteistyömalli, jossa yrityksen tutkimusintressit voidaan yhdistää väitöskirjatutkimukseksi. Väitöskirjatutkija sitoutuu yhteistyöyrityksen ja Vaasan yliopiston yhdessä rahoittamaan neljän vuoden väitöskirjatutkimukseen. CoDoc – Collaborative Doctoral Partnership Model -hanke on Pohjanmaan liiton rahoittama.

Yhteistyömalli nivoutuu etenkin Pohjanmaan maakunnan yritysten tarpeisiin, ja tutkimushankkeiden aiheet nousevat yrityksiltä. Väitöskirjatutkijan osallisuus tuo yritykselle korkealaatuista osaamista, uusinta tietoa sekä innovaatioita.

– CoDoc-yhteistyömalli tarjoaa yrityksille erinomaisen mahdollisuuden päästä oman alansa uusimman huippututkimustiedon lähteille. Lisäksi yritykset pääsevät jo varhaisessa vaiheessa käsiksi tutkimustuloksiin, jotka ovat suorassa yhteydessä yrityksen kilpailukyvyn vahvistamiseen. Tutkimusaiheen räätälöinti yhdessä väitöskirjatutkijan kanssa varmistaa relevanttien tutkimuskysymysten laatimisen ja relevantin tutkimusdatan tuottamisen, sanoo Vaasan yliopiston tutkimuksen vararehtori Mika Grundström

Väitöskirjatutkijoille yhteistyömalli tarjoaa houkuttelevan urapolun vaativiin tutkimus- ja asiantuntijatehtäviin. Väitöskirjatutkimus yhdessä yrityksen kanssa valmentaa väitöskirjatutkijaa alan asiantuntijaksi. Samalla kun yhteistyöyritys tarjoaa rahoitusta tohtoriopintoihin, pääsee väitöskirjatutkija osaksi yritysmaailmaa.

Vahva työelämäyhteys mahdollistaa väitöskirjatutkijan pääsyn hyödyllisen tutkimusaineiston pariin ja avaa uramahdollisuuksia yliopistomaailman ulkopuolella. Yrityksen osallisuus takaa väitöskirjatutkijalle vahvan tukiverkoston ja tutkimusalan asiantuntijan, joka voi toimia yhtenä väitöskirjan ohjaajana.

– CoDoc-yhteistyömallin avulla voimme osallistaa yritysten lisäksi myös muita organisaatioita ja julkisen sektorin toimijoita, joilla on tutkimusperustainen tarve kehittää toimintaansa, Grundström jatkaa.

Hankkeen toteutusaika on 1.9.2023–31.10.2024. Mallin kehittämiseksi käydään alueen yritysten kanssa heidän tarpeisiinsa ja toimintaansa perustuvaa vuoropuhelua sekä järjestetään matchmaking-tapahtumia. CoDoc-yhteistyömalli tullaan integroimaan osaksi tutkijakoulua hankkeen päätyttyä.

Tule tapaamaan Vaasan yliopiston edustajia Vaasan EnergyWeekillä ja kuulemaan lisää CoDoc-yhteistyömallista tiistaina 12.3. klo 12–14, keskiviikkona 13.3. klo 13–14 tai torstaina 14.3. klo 14–15 Vaasan kaupungintalolle.

Lisätietoja CoDoc-yhteistyömallista.