Vaasan yliopiston uudet opiskelijat on valittu – täydennyshaussa voi vielä saada opiskelupaikan

Image
Vaasan yliopistoon haki kandidaattiohjelmien kevään yhteishaussa yhteensä 5928 hakijaa, joista hyväksyttiin opiskelijoiksi 622.  Suomenkielisiin maisteriohjelmiin haki kevään yhteishaussa yhteensä 1592 hakijaa, joista hyväksyttiin 156 uutta opiskelijaa. Maisterihaun suosio kasvoi entisestään, ja hakemuksia tuli lähes 8,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia oli varattu ensikertalaisille hakijoille. Vaasan yliopistossa on tarjolla kandidaattiohjelmia kauppatieteissä, tekniikassa, hallintotieteissä ja viestintätieteissä. Korkeakoulujen valintauudistuksen mukaisesti iso osa opiskelijoista valittiin ylioppilastodistuksen perusteella, loput opiskelupaikat täytettiin valintakokeiden perusteella.

Uusia opiskelijoita on valittu kevään aikana lisäksi kansainvälisiin maisteriohjelmiin ja tohtoriohjelmiin aikaisemman korkeakoulututkinnon perusteella.

Kaikkiin akateemisiin yksiköihin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta myös avoimen yliopiston väylän kautta. Avoimen väylän kautta hakeneita valittiin tänä vuonna yhteensä 72. Vaasan yliopisto kehittää edelleen vaihtoehtoisia väyliä yliopistoon. Ilman opiskelupaikkaa jääneille avoin yliopisto tarjoaa monia mahdollisuuksia.

Elokuussa täydennyshaku tekniikan alan koulutukseen

Vaasan yliopisto järjestää ensimmäistä kertaa elokuussa täydennyshaun tekniikan hakukohteissa yhteishaussa täyttämättä jääneille aloituspaikoille. Täydennyshaun hakuaika on 3.8.- 8.8.2022. Valinta perustuu ylioppilastutkinnon pisteisiin, joten valintakokeita ei järjestetä. Tarkemmat tiedot hakukohteista julkaistaan Opintopolussa viimeistään tiistaina 2.8.2022.

Lähiopetuksen avulla osaksi yliopistoyhteisöä

- Haluamme uusien opiskelijoiden kiinnittyvän yliopistoyhteisöömme heti opintojen alussa, mikä tarkoittaa, että kandiohjelmien ensimmäisen ja toisen vuoden kurssit järjestetään pääosin kampuksella. Mitä pidemmälle opinnot etenevät, sitä enemmän tarjoamme opiskelijalle vaihtoehtoisia suoritustapoja, Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii kertoo.

Ensimmäisen kandiopintovuoden massaluennot voidaan toteuttaa edelleen verkossa. Jos kurssi toteutetaan verkossa, kurssilla järjestetään harjoitus- ja ryhmätöitä myös kampuksella.

Kaikki yhteishaussa hakeneet saavat tiedon valinnan tuloksesta sähköpostitse sekä Oma Opintopolku -palvelusta. Nyt opiskelupaikan saaneiden on ilmoitettava 15. heinäkuuta mennessä, ottavatko he paikan vastaan.

Uusien opiskelijoiden orientaatiopäivät järjestetään elokuussa. Lukuvuoden 2022–2023 avajaiset järjestetään torstaina 1. syyskuuta.

Lisätietoja:

Vararehtori Annukka Jokipii, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8482, annukka.jokipii@uwasa.fi
Palveluvastaava Helena Höglund, Hakijapalvelut, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8152, helena.hoglund@uwasa.fi