Vaasan yliopiston rahoituksen maisteriopiskelijat sijoittuivat toiseksi alueellisessa CFA Research Challenge -kilpailussa

cfa-2024-1
Vaasan yliopiston joukkue pääsi CFA Institute Research Challenge 2023-24 -kilpailun paikalliseen finaaliin. CFA Institute Research Challenge kokoaa opiskelijat, sijoitusalan ammattilaiset, pörssiyhtiöt ja yritysten sponsorit yhteen paikallisesti, alueellisesti ja globaalisti vuosittaiseen kilpailuun.

Vaasan yliopiston finalistiryhmässä kilpailivat rahoituksen maisteriohjelman opiskelijat Tuomas Eskola, Erno Kajander ja Mikko Valtanen.

Kilpailutehtävässä tiimi esitteli analyysinsä ja osto-/myynti-/pitosuosituksensa Neste Oyj:stä sijoitusyhteisön arvostetuista tuomareista koostuvalle paneelille. Tuomareina kilpailuissa toimivat Kati Eriksson (CFA, Executive Vice President, Asset Management, Aktia), Marie Karlsson (CIO, Head Of Nordic, Finnish and Swedish Equities at Nordea Asset Management) ja Janne Lähdesmäki (Portfolio Manager, Schroders).

Vaikka kilpailu huipentui vain yhteen päivään, niin työsarkaa oli paljon. Esitys oli kuukausien tutkimustyön, yrityksen johdon, kilpailijoiden ja asiakkaiden haastattelujen sekä esityskoulutuksen huipentuma. Kaikki osallistuneet tiimit saivat käytännön ohjausta ja intensiivistä koulutusta rahoitusanalyyseistä ja ammattietiikasta CFA-instituutin verkoston, tiedekunnan neuvonantajan ja alan mentorin avulla. Joukkueen akateeminen neuvonantaja Vaasan yliopistosta oli apulaisprofessori Tatiana King.

– Esityksemme sujui hyvin, ja saimme todella hyvää palautetta kysymys- ja vastausosiosta. Turun yliopisto voitti tänä vuonna paikallisen haasteen, mutta me kaikki lähdimme rakennuksesta hyvillä mielin. Kilpailun taso oli kova. Tiimimme sai todella positiivista palautetta. Henkilökohtaisesti tämä oli todellinen oppimiskokemus, Erno Kajander iloitsee.

Paikallisen loppukilpailun voittajaksi selviytyy tänä vuonna Turun yliopiston joukkue, joka etenee EMEA-alueen alueellisiin semifinaaleihin.

Lisätietoja CFA-instituutin tutkimushaasteesta on osoitteessa www.cfainstitute.org/researchchallenge.

Kaikki tiedot CFA Institute Research Challenge -haasteesta saat myös Tatiana Kingiltä, apulaisprofessori, Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen laitos, sähköposti: tatiana.king@uwasa.fi.

Kuva: Pekka Lähteenmäki