Vaasan yliopiston maisteriohjelmat hakijoiden suosiossa

Agenttikuva
Vaasan yliopistoon tuli tänään 30. maaliskuuta päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa yli 7500 hakemusta.

Maisteriohjelmiin tuli hakemuksia 1592, mikä on lähes 8,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Suosituin hakukohde oli henkilöstöjohtamisen maisteriohjelma, johon tuli 382 hakemusta. Aloituspaikkoja suomenkielisissä maisteriohjelmissa on yhteensä 170.

Kandidaattiohjelmiin tuli hakemuksia 5928, mikä on noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Kandidaattiohjelmista hakijoita kiinnosti eniten kauppatieteiden kandidaattiohjelma, johon tuli hakemuksia yhteensä 3627. Aloituspaikkoja kandidaattiohjelmissa on yhteensä 627.

-  Maisteriohjelmiemme kasvava suosio on osoitus laadukkaasta ja ajanmukaisesta koulutuksesta, josta voimme olla ylpeitä. Kansallisesti yhteishaussa hakijamäärät laskivat Suomessa huomattavasti, mikä voi kertoa mahdollisesti muuttuneista työmarkkinoista, hakijasuman purkautumisesta aikaisemmissa hauissa tai epävarmasta maailmantilanteesta. Monet asiat varmasti mietityttävät tällä hetkellä nuoria, jotka suunnittelevat tulevaisuuttaan. Koulutuksella luomme kuitenkin yhteistä tulevaisuutta ja uusia mahdollisuuksia, toteaa koulutuksen vararehtori Annukka Jokipii.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös erillishaku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakemuksia tutkinto-opiskelijaksi tuli avoimen yliopiston väylän kautta 122.

Valintakokeet järjestetään touko-kesäkuussa

Valintakokeet kandidaattiohjelmiin järjestetään touko-kesäkuussa. Kaikkiin hakukohteisiin hyväksytään opiskelijoita myös todistusvalinnassa. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille. Ylioppilastutkinnon perusteella todistusvalinnassa hyväksyttävät saavat tiedon valinnasta 30.5. mennessä. Muut opiskelijavalinnan tulokset ilmoitetaan viimeistään 8.7.

Lisätietoja:

vararehtori Annukka Jokipii, p. 029 449 8482, annukka.jokipii@uwasa.fi