Vaasan yliopiston ICT-muuntokoulutus veti valtavasti hakijoita

Vaasan yliopisto toteuttaa kauppatieteiden maisterin tutkintoon tähtäävän Digitaalinen liiketoiminnan kehittäminen -maisteriohjelman osana kansallista ICT-muuntokoulutusohjelmaa.
Maisteriohjelmaan tuli viime perjantaina 25.5. päättyneessä haussa 314 hakemusta. Ohjelmaan valitaan 27 opiskelijaa, jotka aloittavat opintonsa elokuussa.

Maisteriohjelmassa yhdistyy tietojärjestelmätieteen ja tuotantotalouden opintoja. Koulutus on pääasiassa verkko-opetusta, ja koulutusohjelmaan pystyi hakeutumaan kaikkialta Suomesta.

– Suurta hakijamäärää selittänee mahdollisuus suorittaa KTM-tutkinto kokonaan etänä. Olemme todella myönteisesti yllättyneitä ohjelman suuresta suosiosta, pohtii tietojärjestelmätieteen professori Tero Vartiainen Vaasan yliopistosta.

Maisteriohjelmassa opiskelija oppii kehittämään yrityksen liiketoimintaa tietojenkäsittelyn tarjoamin mahdollisuuksin erityisesti projektin johtamisen, tietohallinnon ja palveluliiketoiminnan näkökulmista.

– Hakijoilta tuli paljon kyselyjä, ja maisteriohjelmamme sai positiivista palautetta muun muassa innovatiivisuudesta, ajankohtaisuudesta sekä ohjelman tuomasta lisäarvosta yrityksille ja hakijan omalle uralle, kertoo tuotantotalouden lehtori Ari Sivula Vaasan yliopistosta.

Apua ICT-alan työvoimapulaan

Digitaalinen liiketoiminnan kehittäminen -maisteriohjelma on osa Väli-Suomen ICT-alan verkostomaista koulutusyhteistyöhanketta, jolle opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt neljä miljoonaa euroa. Vaasan yliopisto saa tästä 455 000 euroa. Verkostoon kuuluvat Vaasan yliopiston lisäksi Oulun yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto ja Aalto-yliopisto.

Verkoston muutkin yliopistot saivat runsaasti hakijoita DI-koulutusohjelmiinsa. Esimerkiksi Oulun yliopistoon tuli tässä haussa 203 ja Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon 114 hakemusta.

– ICT-ala kärsii työvoimapulasta, mikä on yksi este Suomen talouskasvulle ja yhteiskunnan digitalisaation kehittymiselle. Pelkästään ohjelmistoalalla arvioidaan olevan valtakunnallisesti tuhansien osaajien vaje, toteaa Vartiainen.

Väli-Suomen yliopistojen yhteishankkeessa muuntokoulutetaan ensisijaisesti 275 työtöntä tai työttömyysuhan alaista ICT-alan tehtäviin. Muuntokoulutukset johtavat yliopiston ylempään korkeakoulututkintoon. Ne on tarkoitettu aiemman osaamisen uudistamiseen henkilöille, jotka ovat jo aiemmin suorittaneet korkeakoulu- tai opistoasteen tutkinnon taikka joilla on muutoin edellytyksiä suorittaa korkeakoulututkinto enintään kahdessa vuodessa.

Valinta perustuu hakijan aikaisempaan korkeakoulututkintoon ja -opintoihin, valintakoetta ei järjestetä. Haun tulokset julkaistaan viimeistään 28. kesäkuuta.

Lisätietoja:
Tuotantotalouden lehtori Ari Sivula, ari.sivula(at)uwasa.fi, p. 029 449 8314