Vaasan yliopiston energiatutkimus saa sparraajat elinkeinoelämästä – VEBICin neuvoa-antava ...

Vaasan yliopiston Vaasa Energy Business Innovation Centre (VEBIC) kehittää toimintaansa yhdessä sidosryhmiensä kanssa. Eri sidosryhmien edustajat muodostavat Advisory Boardin eli neuvoa-antavan ohjausryhmän, joka tukee eri tavoin Vaasan yliopiston ja VEBIC:in toimintaa. VEBIC-kokonaisuuteen kuuluvat uusi polttoaine- ja polttomoottorilaboratorio sekä koko yliopiston tasolla toimiva energia ja kestävä kehitys -tutkimusalusta.
VEBICin Advisory Boardin jäseniksi on kutsuttu niin alueen kuin valtakunnan elinkeinoelämää sekä yliopiston muita sidosryhmiä.
Laaja Advisory Board kokoontui ensimmäistä kertaa. Yliopiston hallituksen puheenjohtaja Johnny Åkerholm toivotti osallistujat tervetulleiksi.

– Advisory Board on neuvoa-antava ja uusia näkökulmia yliopiston toimintaan tuova taho. Sen tarkoituksena on edistää yhteistyötä ja myös sitouttaa ympäröivää yhteiskuntaa yliopiston toimintaan ja sen kehittämiseen, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Torstaina ensi kertaa kokoontuvan laajan Advisory Boardin jäseniksi on kutsuttu niin alueen kuin valtakunnankin elinkeinoelämää ja yliopiston muita sidosryhmiä. Jäseniä on niin suurista kuin pienistä ja keskisuuristakin yrityksistä, kaupungilta ja muista yliopistoista ja korkeakouluista. Energiaklusteri on vahvasti mukana.

Rehtori Kuusiston mukaan uuden Advisory Boardin tärkein tehtävä on Vaasa Energy Business Innovation Centren toiminnan edistäminen ja sitä kautta kaikkien yliopiston alojen sparraaminen, verkostojen vahvistaminen ja uusien rahoitusmahdollisuuksien luominen. Tavoitteena on myös koko Vaasan yliopiston aseman vahvistaminen alueen kehittymisen, yritystoiminnan ja houkuttelevuuden edistäjänä.

– Energiaan suuntautuva tutkimusalusta yhdistää yliopiston vahvoja aloja. Tutkimusalustalle perustetaan sidosryhmistä muodostuvan ohjausryhmän lisäksi korkeatasoinen tieteellinen ohjausryhmä. VEBICin laboratorioympäristö tulee olemaan kansallisen ja kansainvälisen tason tutkimusinfrastruktuuri, joka houkuttelee myös kansainvälistä asiantuntemusta Vaasaan, Kuusisto sanoo.

Lisätiedot:      Jari Kuusisto, rehtori, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8291

Vaasan yliopiston VEBIC Advisory Boardin jäsenet:

Stefan Damlin, Wärtsilä Finland Oy
Heikki Uusitalo, ABB Oy
Tomas Häyry, Vaasan kaupunki
Juha Häkkinen, Pohjanmaan Kauppakamari
Antti Ala-Talkkari, Veljekset Ala-Talkkari Oy
Hannu Linna, Vaasan Sähkö Oy
Marko Ekman VEO Oy
Pasi Tuominen, Wapice Oy
Stefan Strandberg, Danfoss Drivers
Markku Hautanen, Skaala Ikkunat ja Ovet