Vaasan yliopistolle 200 000 euroa Vaasan kaupungilta

Image
Vaasan kaupunki lahjoitti 200 000 euroa Vaasan yliopistolle yhteistyön vahvistamiseksi ja syventämiseksi Vaasassa tehtävään tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Tammikuun alussa Vaasan yliopiston rehtorina aloittanut Minna Martikainen iloitsee Vaasan kaupungin tekemästä merkittävästä lahjoituksesta nöyrän kiitollisena.

– On tavattoman merkityksellistä aloittaa vuosi yhdessä tärkeimpien sidosryhmien kanssa. Kaupungin myöntämä lahjoitus kruunaa yhteistyömme, viitoittaa tulevaa ja on samalla lämmin tuen osoitus yhteistoimintamme kehittämiselle.

Martikaisen mukaan yliopisto aikoo lahjoituksen avulla vahvistaa asemaansa alueen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.

– Pyrimme tuomaan tutkimuksemme ja erityisosaajamme esiin, ja siten tavoittelemaan yhdessä koko alueen tutkimus- ja kehitystoiminnalle näkyvää kasvua. Lahjoituksella perustetaan kaksi uutta Vaasan nimeä kantavaa Energy transfer- ja Sustainability -teemaista tutkijapositiota, jotka johtavat professuuriin. Näin pystymme kehittämään syvemmin juuri niitä kompetensseja, joita tällä alueella tarvitaan.

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry kertoo, että Vaasan kaupungin strateginen tavoite on olla vahva yliopistokaupunki ja vahvistaa yhteistyötä korkeakoulujen kanssa.

– Yliopiston rehtorin vaihtuessa on hyvä hetki alkaa toteuttaa uusia kehityshankeideoita ja entisestään vahvistaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiopanostuksia Vaasassa.

Martikaisen mukaan tieteen tehtävänä on etsiä tulevaisuudessa ratkaisuja liki mahdottomilta tuntuviin ongelmiin. Tässä tehtävässä korostuvat Vaasan yliopiston vahvuudet: liiketaloustiede, tekniikassa varsinkin energia-ala sekä yhteiskunta- ja hallintotieteet.

– Meillä Vaasan yliopistossa on juuri ne painoalueet, joita tarvitaan tulevaisuuden vaikeimpien ongelmien ratkaisemiseen. Tällä tavoin tekemämme työn kansainvälinen vaikuttavuus kasvaa ja tulemme olemaan paljon kokoamme isompia.

Vaasan kaupungin johto luovutti lahjoituksen Vaasan yliopiston uudelle rehtorille Minna Martikaiselle 1. tammikuuta 2023.