Vaasan yliopistoa uudistaneen rehtori Jari Kuusiston muotokuva paljastettiin – maalauksen teki taiteilija Marjatta Tapiola

Image
Vaasan yliopiston entisen rehtorin Jari Kuusiston muotokuva paljastettiin yliopistolla järjestetyssä tilaisuudessa perjantaina 13. lokakuuta. Muotokuvan on maalannut arvostettu suomalainen kuvataiteilija Marjatta Tapiola. Hän on tunnettu ekspressionistisista maalauksistaan sekä monien suomalaisten vaikuttajien muotokuvista.

– Oli upeaa saada tehdä tämä muotokuva. Muotokuvani eivät ole perinteisimpiä. Usein mallina olevat ovat valinneet muotokuvan tekijäksi juuri minut. Tästä olen hyvin iloinen, sanoo taiteilija Marjatta Tapiola.

Tapiola kertoo muotokuvien maalaamisen olevan tärkeää vastapainoa hänen vapaille maalauksilleen.

– Työskentelen jatkuvasti vapaiden maalausteni kanssa. Ne ovat sietämättömiä siinä, että ne muuttuvat näkyviksi vasta kankaalla. Muotokuvissa on taas oikea malli, joka on jo olemassa.

Rehtori Jari Kuusisto kertoi nähneensä Tapiolan aiempia muotokuvia ja pitäneensä taiteilijan tyylistä.

Hän kertookin olevansa hyvin tyytyväinen muotokuvaansa. Myös taitelijan mallina istuminen oli hänen mukaansa mukava kokemus.

Taiteilija Marjatta Tapiola on syntynyt vuonna 1951 ja asuu maalla Sysmässä. Hänen teoksiaan on useissa eri museoissa, muun muassa Amos Andersonin, Ars Novan, Helsingin kaupungin ja Sara Hildénin taidemuseoissa. Tapiola on maalannut esimerkiksi Sauli Niinistön muotokuvan eduskunnan puhemiehenä sekä pankinjohtaja Sirkka Hämäläisen, kirjailija Eeva Joenpellon ja ylipormestari Jussi Pajusen muotokuvat. Hän on maalannut myös monia akateemisia vaikuttajia.

Vaasan yliopisto ja Vaasan yliopistosäätiö tilasivat yhdessä muotokuvan rehtori Kuusistosta. Myös muista yliopiston aiemmista rehtoreista on teetetty muotokuva rehtorikauden päätyttyä. Rehtorien muotokuvat ovat esillä Vaasan yliopiston Konttori-rakennuksen Nyman-salissa.

Tilaisuudessa muotokuvan luovuttivat Vaasan yliopistosäätiön puolesta yliopistosäätiön valtuuskunnan varapuheenjohtaja Olav Jern ja yliopistosäätiön hallituksen varapuheenjohtaja Markku Källström. Muotokuvan ottivat Vaasan yliopiston puolesta vastaan nykyinen rehtori Minna Martikainen ja yliopiston hallituksen puheenjohtaja Mari Kiviniemi.

Image
Taiteilija Marjatta Tapiola ja Vaasan yliopiston rehtorina vuosina 2016-2022 toiminut Jari Kuusisto.

Yliopisto uudistui voimakkaasti Kuusiston rehtorikaudella

Vuonna 2022 päättynyt Kuusiston rehtorikausi oli isojen uudistusten aikaa Vaasan yliopistossa.

Kuusiston aloittaessa rehtorina yliopistokentällä oli käynnissä mullistus, kun silloinen hallitus halusi tehostaa korkeakouluverkkoa ja poistaa siitä päällekkäisyyksiä.  Vaasan yliopisto profiloituikin kauppatieteen, tekniikan, hallinnon ja viestintätieteiden yliopistoksi. Samalla luovuttiin tutkintoon johtavasta kielten opetuksesta ja tutkimuksesta. Tämä johti myös organisaatiomuutokseen: kolmesta tiedekunnasta tuli neljä akateemista yksikköä. Niiden ympärille rakennettiin kolme korkeatasoiseen tutkimukseen tähtäävää tutkimusalustaa.

– Kauteni oli aikaa, jolloin astuimme rohkeasti uusille teille, veimme läpi suuria muutoksia organisaatiossa, profiloimme uudelleen yliopiston ja yliopisto sai uuden, vahvan ja entistä ammattimaisemman johdon. Vaikka muutos voi olla haastavaa ja jopa pelottavaa, se on olennainen osa jokaista kasvavaa ja kehittyvää organisaatiota, totesi Jari Kuusisto kiitospuheessaan.

Kuusiston kaudella investointiin myös kampuksen kehittämiseen, verkostoihin, kansainvälistymiseen sekä etenkin tutkimuksen sekä koulutuksen laadun kehittämiseen.  Työ on tuottanut tulosta. Vaasan yliopisto on noussut esimerkiksi kansainvälisessä Times Higher Education -rankingissa maailman 500 parhaan yliopiston joukkoon.

– On ollut hienoa havaita, että yliopistoa on johdettu tuloksellisesti, innovatiivisesti ja uudistaen. On pystytty vastaamaan toimintaympäristöstä nouseviin haasteisiin. Yliopisto on ottanut erittäin isoja askeleita kohti kansainvälisesti arvostettua tutkimusyliopistoa, totesi Vaasan yliopiston hallituksen puheenjohtaja Mari Kiviniemi.

Image
Vaasan yliopiston nykyinen rehtori Minna Martikainen ja hallituksen puheenjohtaja Mari Kiviniemi.
Image
Muotokuvan paljastustilaisuudessa Jari Kuusiston rehtorikauden tuloksia kertasi myös hallituksen aiempi pitkäaikainen puheenjohtaja Johnny Åkerholm.
Image
Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan VYY:n puheenjohtajana aiemmin toiminut Hannes Torppa kertoi rehtori Kuusiston ja ylioppilaskunnan yhteistyöstä ja yhteisestä edunvalvonnasta.