Vaasan yliopisto suunnittelee sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisterikoulutusta Helsinkiin

Vaasan yliopisto suunnittelee yhdessä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisterikoulutuksen aloittamista Helsingissä.

– HUS:n yhteydenotto ja yhteistyöpyyntö oli erittäin mukava yllätys ja osoitus siitä, että hallintotieteellisen alan koulutustarve ja on merkittävä nyt ja tulevaisuudessa, kertoo professori Pirkko Vartiainen, maisteriohjelman johtaja.

– Lisäksi tämä on selkeä osoitus siitä, että Vaasan yliopistoa ja sen sosiaali- ja terveyshallintotieteen oppiainetta arvostetaan sekä kouluttajana että tutkimusryhmänä. Yliopiston näkyvyys Helsingin seudulla vahvistuu entisestään, joten sillä tulee ilman muuta olemaan suotuisa vaikutus koko yliopiston opiskelijarekrytointiinkin.

Nykyisin HUS on ainoa sairaanhoitopiiri Suomessa, jonka alueella ei ole omaa terveystieteen maisterikoulutusta. HUS:n alueella työskentelee neljäsosa koko maan hoitohenkilökunnasta. Myös merkittävä osa terveysalan yliopistollista maisteritutkintoa edellyttävistä työpaikoista sijaitsee HUS:n alueella.

Ratkaisuna maisterikoulutustarpeen tyydyttämiseksi HUS selvitti yhteistyötä Vaasan yliopiston kanssa, koska siellä toteutetaan niin opetuksellisesti kuin tutkimuksellisesti korkeatasoista sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisterikoulutusohjelmaa. Sosiaali- ja terveyshallintotiede on osa yhteiskuntatieteitä, mutta sen vahvuutena on kiinnittyminen sosiaali- ja terveysalaan.

– Sosiaali- ja terveysalalla on suuri tarve johtamisen, muutostilanteiden hallinnan, palvelujärjestelmien ja asiakkaiden osallistumista korostavien toimintatapojen kehittämiseen. Tähän tarpeeseen sosiaali- ja terveyshallintotiede vastaa erittäin hyvin, koska opiskelijamme saavat valmiuksia toimia vaativissa sosiaali- ja terveysalan asiantuntija- ja esimiestehtävissä, Vartiainen kertoo.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitus päätti asiasta 13.10.2014 pitämässään kokouksessa. Suunnitelmien mukaan ensimmäiset 20 opiskelijaa aloittaisivat opintonsa Helsingissä tammikuussa 2016.

Lue lisää Sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisteriohjelmasta