Vaasan yliopisto siirtyi vihreään sähköön

Vaasan yliopiston kampuksella vihertää. Yliopisto on siirtynyt käyttämään ns. vihreää sähköä, jonka lähteenä on pohjoismainen vesi.

– Vaasan yliopisto tunnetaan tulevaisuuden energialähteitä tutkivasta osaamisestaan, ja totta kai haluamme kunnioittaa ympäristöä kaikessa tekemisessämme. Kestävä kehitys on jo yliopiston strategiassakin, linjaa kiinteistöpäällikkö Mikko Harju.

Nyt pääasiallisena sähkön tuotantovoimana ovat uusiutuvat energialähteet, tarkemmin ottaen pohjoismainen vesi.

Ekotekoja ja geoenergiaa

Yliopiston Ekokampustyöryhmän puheenjohtaja toimii professori Hannu Katajamäki. Työryhmän aloitteesta kampuksella on jo tarkennettu lajitteluohjeita, kokeiltu yhteisiä materiaalikuljetuksia messuille ja kannustettu yhteiskäytössä oleviin tulostimiin. Yliopistolle laaditaan energiaohje, ja yhä suurempi osa yliopiston viestinnästä siirtyy sähköiseksi tulevaisuudessa. Myös yliopiston tietohallinnon konehuoneen lämmön talteenottomahdollisuuksia tutkitaan.

Suurin tulevaisuuden suunnitelma ympäristönäkökulmasta on yliopistokampukselle merenrantaan sijoittuva geoenergiahanke, jolla tähdätään energiaomavaraisuuteen koko kampuksella.