Vaasan yliopisto palkitsi vuoden tutkimus- ja opetusteot

Vaasan yliopisto palkitsi vuosittaiseen tapaansa henkilökuntaa sekä tutkimus- että opetusteoista vuosipäivän juhlassa 27. tammikuuta. Vuoden tutkimusteko -palkinnon saivat tällä kertaa teknillisen tiedekunnan tilastotieteen professori Seppo Pynnönen ja opetusteko-palkinnon tutkijatohtori Maria Järlström kauppatieteellisestä tiedekunnasta.
Maria Järlström

Palkintoperusteluissa todetaan Seppo Pynnösen toimineen pitkään aktiivisesti Vaasan yliopiston tilastotieteen professorin tehtävässä, tutkijana ja opettajana. Tutkijana hänen kansainvälisesti korkeimmalle arvostetut saavutuksensa liittyvät tilastollisten menetelmien tutkimukseen ja niiden menestyksekkääseen soveltamiseen rahoitusalalla. Hän on julkaissut viime ja edellisvuoden aikana useissa korkealuokkaisissa kansainvälisissä julkaisuissa.

Professori Pynnösen tutkimustoiminta pitää sisällään rahoitusalaan liittyvän tutkimuksen lisäksi itse tilastollisten menetelmien kehitykseen liittyvää perustutkimusta sekä myös useita muita sovellusalueita taloustieteiden, ekonometrian, biometrian ja lääketieteiden alueilla.

Vuoden opetusteko -palkinnon saanut kauppatieteen tohtori Maria Järlström palkitaan ansioista Vaasan yliopiston akateemisen aikuiskoulutuksen kehittäjänä ja kouluttajana. Hän on osallistunut johtamiseen liittyvien aikuiskoulutuskokonaisuuksien kouluttajana kaikkiin vuonna 2011 toteutuneisiin koulutusohjelmiin.

Järlströmin tyyli johtamisen koulutuksissa on kannustava ja myönteinen. Hän tuo uusinta tutkimustietoa käytännönläheisesti ja konkreettisesti esiin opiskelijoille, jolloin tutkimustieto tulee omaa työtä hyödyttäväksi, eikä tieto jää irralliseksi.

Järlström on ollut myös mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Naisjohtajien Klubi -toimintaa.