Vaasan yliopisto palkitsi vuoden 2018 tutkimus- ja opetusteot

Vaasan yliopisto on palkinnut viime vuoden tutkimus- ja opetusteot vuosipäivän juhlassa 28. tammikuuta. Vuoden tutkimusteko 2018 -palkinnon saivat henkilöstöjohtamisen professorit Vesa Suutari ja Liisa Mäkelä sekä tutkijatohtori Olivier Wurtz ja Vuoden opetusteko 2018 -palkinnon markkinoinnin yliopistotutkija Hanna Leipämaa-Leskinen ja viestinnän yliopisto-opettaja Olli Raatikainen. Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan Hyvä opettaja -palkinto myönnettiin julkisoikeuden tohtorikoulutettava Laura Perttolalle.
Vuoden opetusteko -palkinnon saivat Olli Raatikainen ja Hanna Leipämaa-Leskinen. Kuva: Riikka Kalmi
Vuoden tutkimusteko -palkinnon vastaanotti professori Vesa Suutari.
Hyvä opettaja -palkinnon sai Laura Perttola. Kunniamaininnan saivat Janne Äijö ja Suvi Isohella (ei kuvassa).

Hanna Leipämaa-Leskinen ja Olli Raatikainen palkittiin ansioistaan markkinoinnin ja viestintätieteiden yhteistyönä toteutetusta opintojaksosta ”Digitaalinen markkinointi ja viestintä”. Ongelmalähtöiseen oppimiseen perustuva opintojakso yhdistää teorian ja aidon yritysyhteyden, ja se suoritetaan monitieteisenä ryhmätyöskentelynä.

– Kurssilla hienointa on oppiaineiden välinen yhteistyö, eli markkinoinnin ja viestintätieteen maisteriohjelman opiskelijat työskentelevät tällä kurssilla tiimeissä toinen toisiltaan oppien. Palautteiden mukaan opiskelijat kokevat tiimityön palkitsevaksi ja työelämään valmistavaksi. Lisäksi kurssilla toteutetaan joka vuosi oikea yritysyhteistyö, jonka myötä opiskelijat pääsevät kehittämään kohdeyrityksen digitaalista markkinointiviestintää, sanovat Leipämaa-Leskinen ja Raatikainen.

Heidän mukaansa matkan aikana ei ole vältytty haasteilta, mutta riskinotto on kannattanut, sillä kurssin aikana syntyy ihan uudenlaista oppimista kuten projektinhallintaa, paineensietokykyä ja ryhmätyötaitoja.

Leipämaa-Leskinen ja Raatikainen ovat iloisia palkinnosta.

– Se ilahduttaa kovasti ja kannustaa kehittämään tätä kurssia sekä vastaavanlaisia yhteistyökursseja edelleen. Tämän vuoden kurssi alkaa kahden viikon kuluttua ja luvassa on jälleen erityisen ajankohtainen palveluliiketoiminnan kehittämishanke.

GLOMOssa tutkitaan kansainvälistä työliikkuvuutta ja kehitetään yliopistojen yhteinen tohtorinkoulutusohjelma

Professorit Vesa Suutari, Liisa Mäkelä ja tutkijatohtori Olivier Wurtz palkittiin Vuoden tutkimusteko -palkinnolla heidän ansioistaan kansainvälisessä GLOMO tutkimus- ja tohtorikoulutushankkeessa, joka sai tuntuvan EU-rahoituksen Horisontti 2020 -ohjelman korkeatasoisen tieteen osiosta (Marie Sklodowska-Curie / Innovative Training Network).

GLOMO-hankkeessa tutkitaan kansainvälistä työliikkuvuutta ja luodaan yliopistojen yhteinen tohtorikoulutusohjelma, johon on rekrytoitu mukaan 15 kansainvälistä tohtorikoulutettavaa. Mukana hankkeessa ovat Vaasan yliopiston lisäksi muun muassa Copenhagen Business School, Cranfield University, Toulouse Business School, University of Bamberg sekä Vrije Universiteit Amsterdam.

– Hankkeessa on iso kansainvälinen konsortio. Kehitämme yhdessä uusia tapoja toimia ja tehdä yhteistyötä sekä koulutamme tulevia tutkijasukupolvia kansainvälisen verkoston kautta, sanoo professori Vesa Suutari.

Suutarin mukaan yksi GLOMO-hankkeen erityispiirteistä on se, että kumppaneina on myös yrityksiä ja julkisen sektorin tahoja eri maista. Tohtorikoulutettavat ovat neljä kuukautta kansainvälisessä harjoittelussa yrityksissä ja lisäksi suorittavat neljän kuukauden tutkijavaihdon kumppaniyliopistossa; kaikki tämä tapahtuu eri maissa.

– Kansainvälistä työliikkuvuutta ei vain tutkita, vaan toteutetaan myös käytännössä.

Vaasan yliopiston ylioppilaskunta jakoi juhlassa Hyvä opettaja -palkinnon, jonka sai julkisoikeuden tohtorikoulutettava Laura Perttola. Lisäksi kunniamaininnan saivat viestintätieteiden yliopisto-opettaja Suvi Isohella ja rahoituksen professori Janne Äijö.

Lue Lisää Vaasan yliopiston uutinen 28.1.2019: Kansainvälinen työliikkuvuus innostaa – GLOMO-hankkeen tohtoriopiskelijat tutkivat ulkomaille työn perässä muuttavien työhyvinvointia ja uramenestystä

Lisätiedot:

Hanna Leipämaa-Leskinen, markkinoinnin yliopistotutkija, puh. 029 449 8496, hanna.leipamaa-leskinen(at)uwasa.fi
Olli Raatikainen, viestinnän yliopisto-opettaja, puh. 029 449 8404, olli.raatikainen(at)uwasa.fi
Vesa Suutari, henkilöstöjohtamisen professori, puh. 029 449 8433, vesa.suutari(at)uwasa.fi
Liisa Mäkelä, henkilöstöjohtamisen professori, puh. 029 449 8447, liisa.makela(at)uwasa.fi
Olivier Wurtz, henkilöstöjohtamisen tutkijatohtori, puh. 029 449 8676, olivier.wurtz(at)uwasa.fi
Laura Perttola, puh. 029 449 8214, laura.perttola(at) uwasa.fi