Vaasan yliopisto palkitsi vuoden 2016 tutkimus- ja opetusteot

Vaasan yliopisto palkitsi viime vuoden tutkimus- ja opetusteot vuosipäivän juhlassa 27. tammikuuta. Vuoden tutkimusteko -palkinnon sai kauppatieteellisen tiedekunnan tutkijatohtori Susanna Kultalahti ja opetusteko-palkinnon professori Pirkko Vartiainen filosofisesta tiedekunnasta.
Vuosipäivän juhlassa palkittiin professori Pirkko Vartiainen ja tutkijatohtori Susanna Kultalahti.
Vuosipäivän juhlapuhuja europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri ja rehtori Jari Kuusisto.

Tutkijatohtori Susanna Kultalahti palkittiin ansioituneesta väitöskirjastaan Y-sukupolvesta. Väitöskirja sai keväällä 2016 merkittävän kansainvälisen tunnustuksen, kun Emerald-kustantamo ja liikkeenjohdon yhteistyöverkosto EFMD myönsivät kunniamaininnan Highly Commended Award vuosittaisessa Outstanding Doctoral Research Awards -väitöskirjakilpailussa. Kyseinen tunnustus on osoitus erittäin korkeatasoisesta tutkimuksesta.

Kultalahti väitteli tohtoriksi joulukuussa 2015. Väitöstutkimuksen mukaan esimies on Y-sukupolven mielestä personal trainer, henkilökohtainen valmentaja, joka palautteen ja vastuiden kautta auttaa Y-sukupolvelaista paitsi nykyisessä työssä, myös koko työuralla.

Professori Pirkko Vartiainen palkittiin vuonna 2016 alkaneesta suuren suosion saaneesta sosiaali- ja terveyshallintotieteiden maisteriohjelmasta Helsingissä. Ohjelman käynnistämisen primusmoottorina ja hyvänä alueellisena yhteistyökumppanina toimii Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri.

– Sosiaali- ja terveyshallintotieteen opintoja ei ole tarjolla pääkaupunkiseudulla, joten tarve maisteriohjelman toteuttamiseen on ollut valtava, kertoo Vartiainen.

– Maisteriohjelmamme vastaa niihin haasteisiin, joita nykypäivän organisaatioissa on sekä johtamisen, organisaatioiden uudistamisen että talouden osalta, siksi kiinnostus maisterihakuun on ollut näin kova.

Vaasan yliopiston ylioppilaskunta jakoi vuosijuhlassa Hyvä opettaja -palkinnon Laura Lappalaiselle ja Best International Teacher -palkinnon Olivier Wurtzille.