Vaasan yliopisto nosti sijoitustaan maailman parhaiden yliopistojen joukossa – tulos parani myös kansallisessa vertailussa

Image
Vaasan yliopisto sijoittui kansainvälisesti sijaluokkaan 351-400 ja kuudenneksi kymmenen suomalaisen yliopiston joukossa Times Higher Education (THE) World University Rankingissa.

THE-rankingissa arvioidaan yliopistoja viidellä osa-alueella, jotka ovat tutkimus, viittaukset, opetus, kansainvälisyys ja yritysyhteistyön rahoitus. Ranking-listaukset laaditaan kaikkiaan 13 indikaattorin perusteella.

Vaasan yliopiston sijoitus on nyt sijaluokassa 351–400 rankingissa arvioitujen 1799 yliopiston joukossa. Näihin sisältyy 10 suomalaista yliopistoa, joiden joukossa Vaasan yliopisto on sijalla 6. Viime vuoden ranking-kierroksella Vaasa oli sijaluokassa 401-500 ja kansallisesti sijalla 8.

– Tämä ranking-menestys on mahtava saavutus yhteisöllemme. Tulokset osoittavat jälleen kerran, että meidän yliopistomme on erinomainen paikka koulutukselle ja tutkimukselle. Erityisen hienoa on, että tulokset kertovat meidän etenevän oikeaan suuntaan ja että tekemällämme kehitystyöllä on vaikutusta. Haluan kiittää kaikkia yliopistoyhteisömme jäseniä heidän hienosta työstään, kommentoi kansainvälisistä asioista vastaava vararehtori Martin Meyer.

Kansainvälisenä tutkimusyliopistona Vaasan yliopisto sijoittuu suomalaisista yliopistoista parhaiten tutkimusviittausten määrässä, joka on THE:n rankingissa keskeinen tutkimuksen vaikuttavuutta mittaava indikaattori. Tämän vuoden tuloksissa näkyy myös tasainen kasvu kaikissa kansainvälisyyteen liittyvissä indikaattoreissa, kuten ulkomaalaisten opiskelijoiden ja henkilöstön sekä kansainvälisten yhteisjulkaisujen määrässä.

Image

Katso koko ranking-lista täältä: