Vaasan yliopisto myy SYK:in osakkeet Hemsölle – kauppahinta 15 miljoonaa euroa mahdollistaa yliopiston strategisten tavoitteiden edistämisen

Kampus ilmakuva
Vaasan yliopisto myy omistamansa Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) osakkeet kiinteistösijoitusyhtiö Hemsö Suomi Oy:lle. Kauppahinta on 15 miljoonaa euroa.

Kiinteistöjärjestelyt käynnistyivät jo vuonna 2019, jolloin Vaasan yliopiston ja Vaasan kaupungin omistama kiinteistöosakeyhtiö Vaasan Merikampus Oy osti Palosaaren kampusalueen rakennukset ja maa-alueen SYK:ltä.

– Olen hyvin tyytyväinen nyt, kun pitkäjänteinen strategialähtöinen prosessi saadaan päätökseen. On hienoa, että SYK:in osakkeille on löytynyt vakaa ja ammattitaitoinen ostaja. Myynnillä mahdollistamme yliopiston strategisten tavoitteiden edistämisen. Yksi näistä on meneillään oleva kampushanke, jonka yli 20 miljoonan euron budjetista osakkeiden kauppahinta kattaa merkittävän osan, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Hemsön maajohtaja Jarkko Leinonen kiittää Vaasan yliopistoa sujuvasta prosessista ja neuvotteluiden rakentavasta ilmapiiristä.

– Olemme kokeneet, että yliopistolle on ollut tärkeää löytää oikeanlainen ostaja yhtiön osakkeille. Näihin odotuksiin me aiomme vastata. Vaikka tämä kauppa ei sinänsä liity Vaasaan sijaintina, olemme erittäin kiinnostuneita Vaasasta ja mielellämme investoimme kaupunkiin lisää, Leinonen sanoo.

Kaupan kohteena oleva, Vaasan yliopiston osuus SYK:in osakkeista on 1,53 prosenttia, ja sen arvo yliopiston taseessa on noin 8 miljoonaa euroa. SYK omistaa, rakennuttaa ja kehittää pääkaupunkiseudun ulkopuolella olevien yliopistojen ja korkeakoulujen käytössä olevia kiinteistöjä. Sen omistaa jatkossa Suomen valtio, kahdeksan suomalaista yliopistoa ja yhteiskuntakiinteistöihin erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö Hemsö.

Lisätietoja:

Rehtori Jari Kuusisto, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8291, jari.kuusisto@uwasa.fi
Maajohtaja Jarkko Leinonen, Hemsö, p. 0400 150 841, jarkko.leinonen@hemso.se

Eniten reaktioita tällä viikolla