Vaasan yliopisto mukana uudessa telelääketieteen osaamiskeskuksessa

Vaasan yliopisto on keskeisesti mukana kolmivuotisessa hankkeessa, jonka tarkoituksena on avata uusi pohjoismainen telelääketieteen osaamiskeskus. Osaamiskeskus tulee tarjoamaan terveysteknologiaosaamista ja -palveluita kansalaisille, yrityksille ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Vaasan yliopistosta hankkeessa mukana on sulautettujen järjestelmien Epanet-tutkimusryhmä.

– Vaasan yliopistosta hankkeessa on mukana sulautettujen järjestelmien Epanet-tutkimusryhmä,  kertoo osaamiskeskushanketta valmistellut kehittämispäällikkö Reino Virrankoski Vaasan yliopiston teknillisen tiedekunnan tieto- ja tietoliiketekniikan yksiköstä.

Sulautettujen järjestelmien Epanet-professori on Timo Mantere, joka työskentelee tutkimusryhmineen Kauhavalla ja Seinäjoella. Sulautetut järjestelmät ovat automaatiota, jossa järjestelmää ohjaava tietokone on käyttäjälle näkymätön.

– Osaamiskeskushanke vahvistaa oman tutkimuksemme volyymiä ja tutkimusryhmää, sanoo Virrankoski.

Virrankosken mukaan Vaasan yliopistossa väitöskirjaa tekevä jatko-opiskelija tekee tutkimusta telelääketieteestä ja tulee työskentelemään hankkeessa. Hankkeesta voi syntyä myös diplomitöitä.

Yhteistyötä Uumajan yliopiston kanssa

Vaasan yliopiston lisäksi hankkeessa ovat mukana Etelä-Pohjanmaan terveysteknologian kehittämisyhdistys EPTEK, Västerbottenin lääninhallinto ja Uumajan yliopisto.

Tarkoituksena on, että telelääketieteen osaamiskeskuksella olisi toimipisteet Seinäjoella ja Uumajassa sekä yhteinen virtuaalinen toimintaympäristö.

– Saamme kolmevuotisessa hankkeessa pitkäaikaista tutkimusyhteistyötä alulle Uumajan yliopiston kanssa, Virrankoski sanoo.

Hanke alkaa syyskuussa ja sen kokonaisbudjetti on noin 1,5 miljoonaa euroa. Hankkeen rahoittajana toimii Euroopan unionin Interreg Botnia-Atlantica -ohjelma.