Vaasan yliopisto mukaan kansainvälisesti arvostettuun Erasmus Mundus -maisteriohjelmaan – yhteistyökumppaneina Vaasan kaupunki ja Merinova

Image
Vaasan yliopiston tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateeminen yksikkö liittyy mukaan neljän eurooppalaisen yliopiston yhteiseen Smart Cities and Communities -maisteriohjelmaan. Kyseessä on Vaasan yliopiston ensimmäinen Erasmus Mundus Joint Programme -yhteisohjelma. Muut mukana olevat yliopistot ovat University of Mons Belgiasta, International Hellenic University Kreikasta sekä University of the Basque Country Espanjasta.

– Erasmus Mundus -maisteriohjelmat ovat arvostettuja kansainvälisiä maisteriohjelmia, jotka suunnitellaan ja toteutetaan usean korkeakoulun yhteistyönä, kertoo sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen Vaasan yliopistosta.

– On hienoa päästä mukaan Erasmus Mundus -yhteistyöohjelmaan. Ohjelma edistää kansainvälistä yhteistyötä ja näkyvyyttä sekä monipuolistaa opiskelijoiden rekrytointia, hän jatkaa.

Kaksivuotinen EU-rahoitteinen maisteriohjelma koostuu yhteistyöyliopistojen tarjoamista opintokokonaisuuksista. Ohjelma sisältää neljä opiskelujaksoa kolmessa eri maassa. Ohjelman nykyinen rahoitus kattaa kolme sisäänottoa.

Smart Cities and Communities -maisteriohjelmassa keskitytään kaupunkien kestävän kehityksen peruspilareihin eli energiaan, liikenteeseen, rakennuksiin, kaupunkisuunnitteluun sekä tieto- ja viestintätekniikkaan keskeisenä mahdollistavana tekijänä kestävien ratkaisujen toteuttamisessa.

– Tarjoamme yhteisohjelmaan monitieteisen 30 opintopisteen Smart Grid Solutions -kokonaisuuden, jossa käsitellään älykkäitä energiaratkaisuja sekä uusien teknologioiden ja liiketoimintamallien yhdistämistä, sanoo Laaksonen.

Lisäksi jos opiskelija haluaa Vaasan yliopistosta kaksoistutkinnon, hän tekee myös opinnäytetyön yliopistolle.

Erasmus Mundus -maisteriohjelmassa on mukana yli 50 kumppania niin akateemisesta maailmasta kuin sen ulkopuoleltakin eri puolilta maailmaa. Suomesta yhteistyökumppaneina ovat Vaasan kaupunki ja teknologiakeskus Merinova. Yhteistyökumppanit voivat esimerkiksi ottaa vastaan diplomityöntekijöitä, osallistua heidän ohjaamiseensa tai pitää vierailuluentoja kursseilla.

– Tämä on meille erittäin hieno yhteistyömahdollisuus. Maisteriohjelman aiheet tukevat vahvasti kaupungin strategista tavoitetta olla hiilineutraali 2020-luvun loppuun mennessä sekä siihen liittyviä kestävän kehityksen toimenpiteitä. Hyödymme uusimmista innovatiivista ratkaisuista ja vahvistamme kansainvälisiä yhteyksiämme, sanoo Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.

– Merinova ja Merinovan edustama EnergyVaasa-klusteri ovat olleet jo pitkän aikaa aktiivisesti mukana Smart City -aiheiden kehittämisessä, joten tämän maisteriohjelman aihealueet ovat ehdottomasti kiinnostavia ja hyvin keskeisiä sekä alueelle että teollisuudellemme. Samalla kiinteämuotoisempi kansainvälinen korkeakouluyhteistyö tuottaa aina uusia ideoita ja osaamista sekä myös jossain määrin osaajia seudullemme, kertoo Project Manager Tauno Kekäle Merinovasta.

Maisteriohjelmaan voivat hakea opiskelijat kaikkialta maailmasta. Ohjelma on maksullinen, mutta parhaat opiskelijat voivat saada opiskeluun täyden apurahan.

Haku ohjelmaan on keväällä 2024. Opetus alkaa syksyllä 2024.