Vaasan yliopisto mukaan Euroopan avaruusjärjestön yrityshautomoverkostoon

Image
Vaasan yliopistoon on perustettu Euroopan avaruusjärjestö ESA:n yrityshautomotoimintaa Suomessa toteuttavan ESA BIC Finlandin alueellinen toimipiste. Avaruusteknologiaan suuntautuneita startup-yrityksiä tukeva yrityshautomotoiminta laajenee Vaasan lisäksi myös Turkuun ja Tampereelle.

Kansainvälisen ESA Business Incubation Center eli ESA BIC -hautomoverkoston tavoitteena on innostaa startup-yrittäjiä avaruuteen liittyvien liikeideoiden kaupallistamisessa.  Tavoitteena on, että yritysideoista syntyisi elinkelpoisia ja menestyviä yrityksiä hautomojen tarjoaman teknisen ja kaupallisen asiantuntemuksen ja tuen avulla. Hautomoon valituille yrittäjille ja startup-yrityksille annetaan siemenrahoitusta ja tarvittaessa myös alkuvaiheen toimitilat.

Vaasan yliopisto on solminut yhteistyösopimuksen ESA BIC Finlandin toimintaa koordinoivan Aalto-yliopiston Aalto Startup Centerin kanssa. Vaasan yliopisto ja Turku Science Park muodostavat yhdessä ESA BIC Finlandin West Coast Hubin eli länsirannikon keskuksen, jonka toimialue ulottuu Varsinais-Suomesta pohjalaismaakuntiin. Vaasan yliopistoon on tulossa toimipiste, joka sijaitsee fyysisesti teknologiakeskus Technobothniassa yhdessä Vaasan yliopiston avaruusdatalaboratorion kanssa. Länsirannikon lisäksi ESA BIC Finlandin toiminta on laajentunut tänä vuonna myös Tampereen talousalueelle.

Vaasan yliopiston avaruustaloushankkeita vetävä professori ja tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi toivoo uuteen avaruustalouteen tähtäävien yritysten löytävän tiensä Euroopan avaruusjärjestön hautomotoimintaan.

–  ESA:n ja Business Finlandin rahoituksen sekä yksilö- ja ryhmävalmennusten lisäksi hautomoon valitut yritykset pääsevät kiinni ESA:n tutkimusinfraan ja -ohjelmiin ja saavat hyödyllisen yhteistyökumppaniverkoston, rohkaisee Kuusniemi.

Uusi yrityshautomo laajentaa Vaasan yliopiston innovaatiotoimintaa

ESA:n yrityshautomotoiminnasta tulee yksi Vaasan yliopiston innovaatiotoiminnan muoto.

– Uuden hautomon avulla voimme hyödyntää yliopiston avaruustalouden huippuosaamista uusien yritysten perustamiseksi sekä lisätä tutkimuksemme ja opetuksemme vaikuttavuutta.  ESA BIC -hautomo hyödyntää ja kehittää Vaasan yliopiston nykyisiä innovaatioiden, yrittäjyyden ja kaupallistamisen tukimuotoja. Samalla hautomo tukee alueemme kukoistavaa startup-ekosysteemiä, sanoo Vaasan yliopiston innovaatiotoiminnan erityisasiantuntija Philipp Holtkamp.

Hyvällä hissipuheella hautomoon? – valinnat tehdään tällä viikolla Vaasassa

Startup-yritykset, joiden liikeidea liittyy jotenkin avaruusteknologiaan tai -toimintaan, voivat hakea mukaan ESA:n yrityshautomoon ympäri vuoden. Euroopan avaruusjärjestön hautomo-ohjelman, ESA BIC Finlandin ja Business Finlandin edustajista koostuva valitsijaryhmä tekee päätöksen hautomoon valittavista yrityksistä kaksi kertaa vuodessa.

Kesäkuussa umpeutuneen hakukierroksen valinnat tehdään tämän viikon keskiviikkona ja torstaina eli 30.–31. elokuuta Vaasassa, jonne startupit saapuvat pitchaamaan ideaansa valitsijaryhmälle.

Valittujen yritysten siemenrahoitus toteutetaan yhdessä Business Finlandin kanssa.

Vaasan yliopistosta on tullut merkittävä avaruustalouden osaaja

Viimeisten neljän vuoden aikana Vaasan yliopisto on astunut ison askeleen kohti avaruusaikaa. Ensimmäiset avaruustalouteen sekä avaruusdatan hyödyntämiseen liittyvät hankkeet on viety läpi, ja uusia hankkeita ja hankeaihioita ollaan toteuttamassa ja kehittämässä. Hankkeissa korostuvat tieteenalojen yhteistyö sekä kumppanuus eri alojen asiantuntijoiden kanssa.

Vaasan yliopistosta on kehittynyt näiden vuosien aikana merkittävä ja kansainvälisestikin tunnustettu uuden avaruustalouden osaaja. Yliopiston yhteydessä toimii jo nyt avaruustalouden innovaatiokeskus, eli Kvarken Space Center, joka ylläpitää kaikille avointa avaruusdataportaalia ja satelliittidatan vastaanottoasemaa, sekä avaruusdatalaboratorio.

– Avaruustaloudessa voidaan luoda aivan uudenlaisia, innovatiivisia ratkaisuja ja palveluita yhdistämällä alueemme vahvuuksia – eli teknologiaosaamista ja liiketoimintaymmärrystä. Nämä uudet ratkaisut ja palvelut voivat vastata niin tieteellisiin tutkimustarpeisiin kuin kaupallisiin sovelluksiin, sanoo professori Kuusniemi.

Yliopiston avaruuteen liittyvät hankkeet ja niissä kertyvä osaaminen vahvistavat ESAn hautomotoimintaa alueella. Esimerkiksi toukokuussa alkanut Pohjanmaan liiton ja Euroopan rakennerahaston rahoittama ORBIT-hanke sekä lokakuussa aloittava yhteispohjoismainen EU:n Interreg Aurora -ohjelmasta rahoitettava AuroraSpace edistävät avaruustalouden tutkimusta ja kehitystä sekä avaruusteknologian ja avaruusdatan hyödyntämistä liiketoiminnassa.

Lue myös

Tietolaatikko

Lisätiedot

Heidi Kuusniemi, professori ja Digitaalinen talous -tutkimusalustan johtaja, Vaasan yliopisto, heidi.kuusniemi@uwasa.fi, puh. 029 449 8504