Vaasan yliopisto kehittää metalli- ja konepajateollisuuden palveluliiketoimintaa

Tekesin hallitus päätti 17.12.2010 rahoittaa kahta uutta strategisen huippuosaamisen keskittymän FIMECC Oy:n ohjelmaa. Tekesin rahoituspäätösten yhteissumma on 28,4 miljoonaa euroa joka jakaantuu vuosille 2010–2015. Ohjelmat luovat uutta huippuosaamista Suomen metalli- ja koneteollisuuden palveluliiketoimintaan sekä käyttäjä- ja asiakaskokemusten hallintaan.

Vaasan yliopisto on mukana Tulevaisuuden teolliset palvelut (FutIS) -tutkimusohjelmassa. Tekesin myöntämä rahoitus mahdollistaa pitkäjänteisen tutkimuksen yhdessä yritysten ja tutkimusryhmien kanssa. Hanke alkaa vuoden 2011 alussa.

Tutkimusohjelma etsii metalli- ja konepajateollisuuteen uusia palveluliiketoiminnan menetelmiä ja käytäntöjä. Pohjanmaan alueen yrityksistä mukana ovat muun muassa ABB, Wärtsilä, Finn-Power, T-Drill ja Suomen Lämpöpumpputekniikka.

Vaasan yliopiston saama rahoitus kahdelle ensimmäiselle vuodelle on peräti miljoona euroa.

– Ohjelmasta rahoitetaan merkittävästi yritysten sisällä tapahtuvaa tutkimustoimintaa. Metalli- ja konepajateollisuuden palveluiden kehittämisessä hyödynnetään teknologian luomia mahdollisuuksia, kertoo hankkeen valmistelusta Vaasan yliopistossa vastannut tutkimusprofessori Marko Kohtamäki.

Vaasan yliopiston osuudesta hankkeessa vastaa uusi, vasta perustettu Industrial Value Systems -tutkimusohjelma.

FutIS-verkostoon kuuluu 19 kotimaista yritystä ja 9 tutkimusryhmää sekä niiden kansainväliset kumppanit.

Koko FutIS-ohjelman päällikkönä toimii Pekka Helle Hankenilta. Professori Miia Martinsuo Tampereen teknillisestä yliopistosta johti hankkeen valmistelua.