Vaasan yliopisto jatkaa pääosin etäopetuksessa vuoden loppuun

Vaasan yliopiston opetus on pääosin etäopetusta 1.11.–31.12. Välttämätön lähiopetus kuten laboratorio- ja pienryhmäopetus on mahdollista toteuttaa rehtorin päätöksellä turvallisuusjärjestelyitä noudattaen enintään 10 hengen ryhmissä 9.11. alkaen. Vaasan ammattikorkeakoulun (VAMK) tarjoamat yhteistyökurssit toteutetaan VAMK:in päätösten mukaisesti 2.11. alkaen.

Jo aiemmin suurin osa opiskelijoista on opiskellut etänä koronaepidemian aikana.

EXAM-tenttiluokat avataan 9.11. siten, että kummassakin luokassa saa olla enintään 10 opiskelijaa kerrallaan. Kampusravintolat ovat kiinni, mutta take away -palveluiden avaamista marraskuun aikana selvitetään. Kirjasto jatkaa rajoitettua lainaustoimintaa, lisätietoja Tritonian verkkosivuilta.

Tapahtumien järjestäminen yliopiston sisä- ja ulkotiloissa on kielletty. Väitöstilaisuudet järjestetään etänä. Kampusrakennusten ulko-ovet pysyvät suljettuina ulkopuolisilta tartuntariskien minimoimiseksi. Henkilökunta pääsee sisään käyttämällä kulkutunnistetta. Opiskelijoiden käynti tenttitilaan on Tervahovi-rakennuksen marmoriportin päädyn kautta. Henkilökunta jatkaa edelleen lähtökohtaisesti etätöissä.

Yliopiston sisätiloissa käydessä, opiskellessa tai työskennellessä edellytetään kasvomaskin käyttöä. Kampukselle saa tulla vain täysin terveenä ja turvaväli- ja hygieniasääntöjä noudattaen.

- Etenemme syksyllä turvallisuus edellä. Haluamme kaikessa toiminnassamme suojella opiskelijoiden ja henkilökunnan terveyttä sekä minimoida koronavirustartuntojen määrän. Yliopiston toimintaa pyritään avaamaan vaiheittain, mutta se vaatii meiltä kaikilta sitoutumista yhteiseen turvallisuuskäytökseen. Maskin käyttö on tästä hyvä esimerkki, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Kevätlukukausi 2021 tullaan toimimaan hybridimallilla, jossa opetus ja henkilökunnan työskentely tapahtuvat pääsääntöisesti etänä. Opetus- ja kampustoiminnan laajuutta ohjaavat yleinen epidemiatilanne ja voimassa olevat turvallisuus- ja tilarajoitukset. Kriisinhallintaryhmä linjaa yliopiston toimenpiteet perustuen viranomaisten tilannearvioihin.