Vaasan yliopisto järjestää kesäkuussa tulevaisuuden energiaratkaisujen FES2023-konferenssin

Image
Vaasan yliopisto järjestää 12.–14. kesäkuuta 2023 kansainvälisen konferenssin tulevaisuuden älykkäistä ja kestävistä energiaratkaisuista. Future Energy Solution Days eli FES2023 pidetään Wasa Innovation Centerissä Vaasassa. Konferenssi ja työpajat on tarkoitettu niin tutkijoille ja opiskelijoille kuin energia-alan ammattilaisille ja päättäjille.

Future Energy Solution Days FES2023 kokoaa yhteen johtavia tutkijoita, insinöörejä ja alan asiantuntijoita eri puolilta maailmaa. Konferenssin lisäksi järjestetään myös työpajoja ja näyttely.

– FES2023 toimii tärkeänä sillanrakentajana, joka yhdistää energia-alan akateemista maailmaa ja yritysmaailmaa. Saimme esitelmäehdotuksia 40 eri maasta. Konferenssissa tullaan pitämään noin sata esitystä, joista monet ovat yrityssuuntautuneita tutkimuksia, sanoo konferenssin puheenjohtaja, apulaisprofessori Miadreza Shafiekhah Vaasan yliopistosta.

Vaasa on tunnettu Pohjoismaiden energiapääkaupungina. Shafiekhah huomauttaa, että konferenssin kansainvälisillä osallistujilla onkin mahdollisuus verkostoitua alan muiden tutkijoiden lisäksi myös energiateknologia-alan yritysten edustajien kanssa.

Erityinen painopiste tekoälyyn perustuvissa energiaratkaisuissa

Konferenssin fokus tulee olemaan erityisesti tekoälyyn perustuvissa energiaratkaisuissa. Tekoäly on kehittynyt nopeasti viime aikoina, ja tämä näkyy myös energiatekniikassa.

– Tekoälypohjaiset järjestelmät tulevat varmasti olemaan keskeisimpiä uusia ratkaisuja tulevaisuuden energiajärjestelmissä, sanoo Shafiekhah.

Konferenssin muita teemoja tekoälyratkaisuiden lisäksi ovat esimerkiksi energiajärjestelmien suunnittelu, sähkömarkkinat ja kysyntäjousto, sähkön laatuongelmat, energiaa säästävän teknologian kehittäminen, suojaus ja ohjaus, digitalisaatio, IoT ja kyberturvallisuus, sähköinen liikkuvuus, asiakkaat ja energiayhteisöt, tehoelektroniikka, sekä alan liiketoimintamallit ja riskienhallinta.

Pääpuhujat tuovat näkökulmaa uusiin teknologioihin ja ratkaisuihin

Konferenssin pääpuhujina ovat professori Zita Vale Porton polyteknisestä instituutista Portugalista, professori Fei Wang Pohjois-Kiinan North China Electric Power Universitystä (NCEPU) sekä emeritusprofessori Nikos Hatziargyriou Ateenan kansallisesta teknillisestä yliopistosta (NTUA). Hatziargyriou on myös Vaasan yliopiston vieraileva sähkötekniikan professori ja yliopiston VEBIC-tutkimusalustan neuvoa-antavan ohjausryhmän jäsen.

Keynote-puheenvuorot

• Artificial Intelligence Models for Power and Energy Applications: From Data-Driven to Knowledge-Based Approaches / Professori Zita Vale, Polytechic of Porto
  • The Interaction of EV Charging with the Distribution Grid / Professori Nikos Hatziargyriou, NTUA & Vaasan yliopisto
  • Power Forecasting Technology of Large-Scale Grid-Connected Solar & Wind Generation Clusters under Diverse and Complex Terrain / Professori Fei Wang, NCEPU

Ilmoittautuminen ja konferenssin sivut

Ilmoittautuminen FES2023-konferenssiin on avoinna: Ilmoittautumislinkki FES2023

Lisätietoa konferenssin sisällöstä löytyy FES2023-konferenssin verkkosivuilta.

Tietolaatikko

Konferenssin puheenjohtaja Miadreza Shafiekhah, Vaasan yliopisto