Vaasan yliopisto ja Sodankylän kunta sopivat yhteistyöstä

Vaasan yliopisto ja Sodankylän kunta allekirjoittivat keskiviikkona 8.6. kumppanuussopimuksen. Yhteistyöllä vahvistetaan Sodankylän ja yliopiston vuorovaikutusta sekä välitetään yliopiston osaamista elinkeinoelämän käyttöön.
Yhteistyöstä sopimassa Sodankylän kunnanjohtaja Viljo Pesonen ja yliopiston ma. rehtori Jari Kuusisto. Sopimuksen yhteyshenkilöinä toimivat Sodankylän kunnan kehittämisjohtaja Jukka Lokka sekä Levón-instituutin johtaja Pekka Peura.

Kumppanuutta on kehitelty jo pitkään, mutta varsinaisesti yhteistyö käynnistyi Levón-instituutin Energiaomavarainen seutu -hankkeessa, jossa Sodankylä on yksi kohdealueista. Hankkeessa on tarkoitus kehittää Sodankylän kunnan energiaomavaraisuutta käyttämällä alueella tuotettua uusiutuvaa energiaa. Hankkeen rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.

– Samalla Sodankylästä tulee Vaasan yliopistolle kohde, jonne on tarkoitus suunnata systemaattisesti tutkimuksen ja kehittämisen panoksia. Sodankylä edustaa siis yliopiston Living Lab -ideaa, eli kunnasta tulee T&K-kohde tosielämän oikeassa ympäristössä. Kumppanuutta tukee myös se, että Sodankylässä toimii arktisen alueen tutkimuskeskus, jossa on pohjoisiin olosuhteisiin liittyvää meteorologista ja teknistä tutkimusta jo entuudestaan, sanoo Levón-instituutin johtaja Pekka Peura.

Keskiviikkona solmittu kumppanuussopimus vahvistaa kunnan ja yliopiston yhteistyösuhdetta. Tarkoitus on, että käynnissä olevan hankkeen lisäksi alueelle kehitetään uusia energia-, tuotekehitys- ja biotaloushankkeita yhdessä kunnan kanssa.

– Profiilinsa mukaan Vaasan yliopisto toimii energia-alan kehittäjän koko valtakunnassa, mistä kumppanuus Sodankylän kunnan kanssa on hyvä esimerkki.

Lisätietoja: Levón-instituutin johtaja Pekka Peura, p. 029 449 8206, pekka.peura@uwasa.fi