Vaasan yliopisto ja SAMK ainutlaatuiseen yhteistyöhön

Image
Vaasan yliopisto ja SAMK ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen energia-alan robotiikkasovelluksiin liittyvän professuurin perustamiseksi ja maisteriohjelman käynnistämiseksi. Professuuri vahvistaa Pohjanmaan ja Satakunnan yhteistyötä vihreän siirtymän ja robotiikan tutkimuksessa sekä akkuklusterin kehittymisessä. Ulla Tuomisen säätiö ja Eurajoen Säästöpankkisäätiö ovat mukana yhteistyössä.

Pohjanmaan ja Satakunnan maakunnissa yritykset ovat jo tehneet ja suunnittelevat miljardiluokan investointeja vihreään siirtymään ja akkuteknologiaan. Vaasan yliopisto ja SAMK haluavat yhdessä tukea yritysten kasvua molemmissa maakunnissa.

– Vaasan yliopiston luontainen toiminta-alue on Länsi-Suomen rannikkoseutu, jonka kasvu perustuu pitkälti vientiteollisuuteen. Kilpailukykyiset vientituotteet puolestaan vaativat jatkuvaa tutkimusta ja tuotekehitystä.  Vaasan yliopiston strategian mukaan pyrimme tuottamaan kansainvälisesti merkittävää tutkimusta sekä elinkeinoelämälle osaavaa työvoimaa yhdessä kumppaneidemme kanssa, kertoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

SAMKin rehtori Jari Multisilta näkee yhteistyön Vaasan yliopiston kanssa ainutlaatuisena mahdollisuutena Satakunnalle.

– Uusi maisteriohjelma ja professuuri tuottavat uusia osaajia ja osaamista Satakuntaan. SAMKista valmistuville ja työelämässä jo oleville insinööreille avautuu samalla uusi mahdollisuus jatkaa opintojaan maakunnassa. Yhteistyö Vaasan yliopiston kanssa on tärkeä osa SAMKin panostusta maakunnan elinvoiman rakentamisessa.

Professuuri perustetaan Vaasan yliopiston Tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikköön, jota vetää dekaani Raine Hermans. Hän painottaa SAMK-yhteistyön avaavan täysin uusia mahdollisuuksia.

– Robotiikka-alan ja akkujen kierrätykseen liittyvä koulutusohjelma täydentää oivallisesti tutkimus- ja koulutustarjontaamme sähkö- ja energiatekniikan sekä automaatio- ja tietotekniikan välimaastossa. Maisteriohjelma toteutetaan hybridiratkaisuna niin, että opiskelijat saavat Porissa SAMKin tiloissa opetusta suoraan Vaasan kampukselta ja opiskelijat Vaasassa voivat seurata luokkaopetusta Porista. Tämä ohjelma toimii pilottina opetus- ja kulttuuriministeriön Digivisio 2030 -hankkeessa.

­– Professorilla on työpiste SAMKin Porin kampuksella. Hän kiinnittyy RoboAI-tutkimuskeskukseen ja sen tiedeyhteisöön, jossa työskentelee yli 50 tutkijaa ja asiantuntijaa, kertoo SAMKin tutkimuksen vararehtori Cimmo Nurmi.

­– Professuurin ja maisteriohjelman lisäksi yhteistyö tulee käynnistämään lukuisia tutkimushankkeita SAMKin, Vaasan yliopiston ja molempien alueiden yritysten kesken. Henkilökohtaisesti tämä on minulle yhden unelman täyttymys, joka ei olisi ollut mahdollista ilman Ulla Tuomisen säätiön ja Eurajoen Säästöpankkisäätiön merkittävää panostusta professuurin kustannuksiin.

Eniten reaktioita tällä viikolla