VaasaEMG: Kuluttajat antavat sähkömarkkinoiden toimivuudelle kouluarvosanan 7

Sähkömarkkinat vapautuivat kotitalouksien osalta kilpailulle yli 12 vuotta sitten, mutta suurin osa kuluttajista on pysynyt passiivisena. Syynä on useimmiten tiedonpuute, hintojen vaikea vertailtavuus sekä usko mahdollisten hyötyjen vähäisyydestä. Asia käy ilmi VaasaEMG:n tuoreesta tutkimuksesta.

Kuluttajat eivät ymmärrä eroa sähkön myynti- ja siirtoliiketoimintojen välillä eivätkä maksamiensa siirtomaksujen perusteita. Suomen sähkömarkkinat toimivat kuitenkin monella osa-alueella hyvin, mutta parantamisen varaa on erityisesti viestinnässä ja markkinoinnissa.

VaasaEMG on Vaasan yliopistolla toimiva energiamarkkinoihin erikoistunut tutkimusyksikkö, joka on myös osa Vaasan Energiainstituuttia (VEI).