Vaasan seudulla toimii Pohjoismaiden suurin ja innovatiivisin energiateknologian keskittymä, EnergyVaasa, jonka tavoitteena on kehittää kestäviä teknologiaratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä ja säästämään energiaa maailmanlaajuisella mittakaavalla. Paikalliset korkeakoulut, energiateknologian yritykset ja kunnat työskentelevät yhdessä tutkimuksen, tuotekehityksen, innovoinnin ja koulutuksen parissa.
Vaasan yliopisto on mukana yhdessä Nordic Grand Solutions -ohjelman hankkeessa, ”Best4Grid”, jota koordinoi Tanskan teknillinen yliopisto DTU. Markkinoinnin ja tekniikan alan yhteishankkeessa tutkitaan ajoneuvojen akkuvarastojen käyttöä vihreään liikenteeseen ja sähköverkon vakauttamiseen.
– Pohjoismaissa on välttämätöntä vähentää liikennesektorin hiilidioksidipäästöjä, mikä tapahtuu muun muassa sähköistämisen ja uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämisen avulla. Uusiutuvien energialähteiden lisääntynyt käyttö aiheuttaa kuitenkin epätasapainoa energian kysynnän ja tarjonnan välillä, kapasiteettimarginaalien pienenemistä ja sähköverkkojen ruuhkautumista, sanoo apulaisprofessori Mazaher Karimi, joka vastaa hankkeen tekniikan alan tutkimuksesta Vaasan yliopistossa.
– Tässä tilanteessa sähköajoneuvojen akut tarjoavat mahdollisuuden varastoida sähköä silloin, kun ylikapasiteettia on, ja käyttää sitä myöhemmin, kun sähköstä on pulaa, tasapainottaen näin sähköverkkoa. Tätä kutsutaan V2X:ksi – vehicle-to-everything. V2X-teknologian toteuttamiseen liittyy kuitenkin teknisiä, markkinoita koskevia, yhteiskunnallisia ja poliittisia haasteita, jotka ovat hidastaneet sen laajamittaista käyttöönottoa. Näihin Best4Grid-hankkeessa pyritään tarjoamaan ratkaisuja, kertoo vanhempi tutkija Mona Enell-Nilsson, joka vetää hanketta Vaasan yliopistossa.
Wärtsilä on mukana Aalto-yliopiston koordinoimassa Nordic Grand Solutions -ohjelman hankkeessa ”Hi-EFECTS”, jossa testataan uusiutuvia polttoaineita moottoreissa.
– Etsimme ratkaisuja meriliikenteen vihreään siirtymään erityisesti CO2 -neutraaleista polttoaineista, kuten ammoniakista ja metanolista. Kehitämme moottorien palamisteknologioita, jotta voimme vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, kertoo Aalto-yliopiston professori Ossi Kaario.
– Wärtsilä on vahvasti mukana kehittämässä tulevaisuuden polttoaineita, ja meillä on jo ensimmäinen sukupolvi sekä ammoniakki- että metanolimoottoreista tuoteportfoliossa. Paljon on kuitenkin vielä tutkittavaa ja kehitettävää. Vihreä siirtymä on Pohjoismaissa vahva, ja pohjoismainen yhteistyö vie ratkaisuja eteenpäin myös maailmanlaajuisesti, sanoo Wärtsilän puolesta hankkeessa mukana oleva Jari Hyvönen, General Manager, Advanced Concepts.
Kumpaakin hanketta rahoittaa Nordic Energy Research.
– Tutkimuksen ja uuden tiedon tarve on äärimmäisen tärkeää vihreän siirtymän laadun ja nopeuden kannalta, sanoo Lise Nielson, Pohjoismaisen energiantutkimuksen erityisasiantuntija, joka johtaa Pohjoismaiden ministerineuvoston alaisuudessa toimivaa Nordic Grand Solutions -ohjelmaa.
– Sosiaalinen hyväksyminen on toinen tärkeä näkökulma hankkeiden työskentelyssä. Pohjoismaiden kansalaisten mukaan ottaminen uuden teknologian suunnitteluun ja käyttöön on tapa tehostaa työtä – toimimme kiireellisesti, ja sosiaalinen hyväksyminen on välttämätöntä, jotta hankkeiden tulokset saadaan käyttöön arjessa, hän lisää.
Kuvassa (vas.): Projektitutkija Hossein Naderian, projektitutkija Tohid Abedi, vanhempi tutkija Mona Enell-Nilsson ja apulaisprofessori Mazaher Karimi Vaasan yliopistosta, erityisasiantuntija Lise Nielson Nordic Energy Researchistä sekä tutkijatohtori Shah Rukh Shakeel Vaasan yliopistosta.