Uusi työelämäprofessori Elina Melgin tuo vahvaa osaamista vastuullisesta ja vaikuttavasta viestinnästä

Image
Filosofian tohtori Elina Melgin on kutsuttu työelämäprofessoriksi Vaasan yliopiston markkinoinnin ja viestinnän akateemiseen yksikköön tehtäväalueenaan strateginen vastuullisuus- ja vaikuttamisviestintä. Tehtävä on osa-aikainen ja kestää kolme vuotta.

Elina Melgin osallistuu paitsi toimialueensa opetukseen ja tutkimukseen, hän on myös mukana erilaisissa yliopistotasoisissa hankkeissa, kuten uuden kampuksen taideprojektissa.

Melgin väitteli tohtoriksi kulttuurisesta maakuvasta Helsingin yliopistossa vuonna 2014, ja hän sai Turun yliopiston poliittisen viestinnän historian dosentuurin 2021.

Taustaltaan Melgin on monipuolinen työelämälähtöinen osaaja. Hän toimi ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n ja oy:n toimitusjohtajana 17 vuotta. Tuona aikana hän toimi koko viestintäalan edustajana paitsi Suomessa myös kansainvälisesti alan kattojärjestö Global Alliancen hallituksessa. Jätettyään tehtävänsä syksyllä 2022 hän ryhtyi yrittäjäksi ja on tehnyt neuvonantajan työtä erilaisille organisaatioille, kuten Luottamus & Maine -menetelmästä tunnetulle T-Medialle. Melginillä on käytännön viestintäkokemusta muun muassa pörssiyhtiöstä (Nokia Oyj) ja yliopistomaailmasta (Taideteollinen korkeakoulu). Hän on johtanut tai tuottanut palkittuja viestintäprojekteja ja -tuotteita. Vuonna 2022 hänet palkittiin Viestinnän elämätyöpalkinnolla. Melginin monialaisuudesta kertoo se, että hän on myös tuottelias taidenäyttelyihin osallistuva taidemaalari.

– Elina Melginillä on monitieteellinen osaamistausta ja sen mukaisesti monialaiset verkostot, mistä tulee olemaan paljon hyötyä Vaasan yliopistolle, rehtori Minna Martikainen sanoo.

– Melgin on toiminut rohkeasti työurallaan yhdistäen liiketoimintaa, kulttuuria, viestintää ja tutkimusta. Toivotan hänet ilomielin tervetulleeksi dynaamiseen ja ennakkoluulottomaan yhteisöömme.

– Viestintä, vastuullisuus ja vaikuttaminen läpäisevät kaikki liiketoiminta-alueet ja organisaatiomuodot. Viestinnän avulla suunnataan yhteisö kohti tavoitteita. Siksi se on aina luonteeltaan strategista, Melgin sanoo.

– Astun hyvin mielelläni uuteen tehtävääni Vaasan yliopistossa monitieteelliseen yhteistyöhön kutsuen. Avoin dialogi luo pohjan yhteisille intresseille, jotka varmistavat onnistumisia paitsi akateemiselle yhteisölle myös sen kanssa toimiville kumppaneille.