Uudistettu tiedekirjasto avaa ovensa – kampuskehityksen ensimmäinen vaihe maalissa

Image
Vaasan yliopiston kampuskehittämishankkeen ensimmäinen vaihe on saatu valmiiksi aikataulussa. Avaraan ja valoisaan Luotsi-rakennukseen siirtyvä tiedekirjasto avaa ovensa asiakkaille lukuvuoden alussa. Luotsi-rakennus on remontoitu kokonaisuudessaan, ja sen yhteyteen on valmistunut uusi lasiseinäinen lisäosa.

Aiemmin hallintorakennuksena toiminut Luotsi-rakennus on kokenut suuren muutoksen lattiasta kattoon. Uusi pääsisäänkäynti muodostaa kokonaisuuden lasisen lisäosan ja kakkoskerrokseen saakka avonaisen aulan kanssa. Lasinen lisäosa tulee olemaan työskentelytilana Tritonia-tiedekirjastossa kävijöille. Noin 50 neliön tilaan on tulossa työpöytiä kirjaston käyttäjille. Toisessa kerroksessa on myös erilaisia työskentely- ja lukutiloja sekä hiljaisia tiloja. Luotsista on tarkoitus tulla kampuksen uusi elävä kohtaamispaikka ja käyntikortti koko kampukselle.

Myös pihapiiri on saanut uutta ilmettä. Pääsisäänkäynnin alueen kivetystä on uudistettu, samoin piha-alueen puutarhaa kehitetään. Wolffintien puolelle on tulossa puolestaan paikat pyörille, ja tarjolla on nyt noin 100 uutta pyöräpaikkaa.

– Olemme hyvin innoissamme siitä, että yliopiston kampuksen kehittäminen etenee. Tavoitteena on rakentaa kampuksestamme vetovoimainen kohtaamispaikka kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Uudistaminen pitää sisällään rakennusten ohella myös toimintatapojen kehittämisen ja muutoksen, rehtori Jari Kuusisto kuvailee.

Entistä ehompi tiedekirjasto

Entisessä Tritonia-rakennuksessa aiemmin toiminut kirjasto sulkeutui ennen juhannusta, ja kirjaston muutto uusiin tiloihin käynnistyi heinäkuun puolivälissä. Henkilöstö on muuttanut uusiin tiloihin Luotsiin elokuussa. Tritonia-tiedekirjastossa vietetään avajaisia syyskuun ensimmäisenä päivänä.

Yhdessä suunniteltu uusi tiedekirjasto tarjoaa modernit ja esteettömät tilat ja palvelut Palosaaren kampuksen opiskelijoiden sekä tutkijoiden ja opettajien käyttöön.

– Yhteinen kirjasto palvelee Vaasan yliopiston lisäksi myös Vaasan ammattikorkeakoulun ja Yrkeshögskolan Novian tietotarpeita. Olemme myös kaikille avoin julkinen kirjasto, tiedekirjaston johtaja Anne Lehto kertoo.

Monien yksityiskohtien summa

Uuden kirjastorakennuksen uudistaminen pitää sisällään paljon näkyviä ja näkymättömiä vaiheita.

Toteuttamisen yhteydessä on tehty myös rakennuksen kuntoon liittyviä korjauksia. Rakentaminen eteni aikataulun mukaan ja asetetun tavoitehinnan puitteissa huolimatta koronan vaikutuksista ja Ukrainan tilanteen asettamista haasteista materiaalien saatavuuden ja hinnannousujen suhteen.

Peabin hankekehityspäällikkö Minna Nygårdin mukaan Luotsi-rakennuksessa on tehty laajoja muutoksia, jotka liittyvät entisen toimistorakennuksen muuttamiseen avaraksi julkiseksi tilaksi.

– Muutos on edellyttänyt mittavia rakennustöitä, kun kaikki pienet toimistohuoneet purettiin, rakennusta laajennettiin, talotekniikkaa päivitettiin ja kaikki pinnat uusittiin. Yhteistyö allianssissa on sujunut mallikkaasti. Saneeraushankkeessa tyypillisiin rakentamisaikaisiin yllätyksiin ja muutoksiin on yhdessä pystytty reagoimaan ketterästi ja joustavasti. Luotsin valmistuminen ajallaan mahdollistaa seuraaviin vaiheisiin siirtymisen suunnitellun mukaisesti, Nygård toteaa.

Rakenne- ja korjaussuunnittelun näkökulmasta hanke on ollut hyvin monimuotoinen. Rakennusten käyttötarkoituksen muutos toi rakenteellisia haasteita, kun olemassa oleviin rakenteisiin tehtiin laajoja toimenpiteitä ja niihin yhdistettiin uutta. Projektissa hyödynnettiin kiertotalousratkaisuja.

– Luotsin muodonmuutoksen yhteydessä julkisivun vanhat aukotukset ummistettiin ja muut korjaukset tehtiin rakennuksesta toisaalta puretuilla tiilillä. Vaikka teimme merkittäviä julkisivumuutoksia, pystyimme hyödyntämään olemassa olevaa rakennusmateriaalia. Sisäilman laatuun panostimme tiivistyskorjauksilla”, rakennesuunnittelija Mats Strömbäck Rambollista kertoo.

– Kirjasto on tekniikan osalta täysin uudistettu vastaamaan tämän päivän tarpeita. Sisäilman laatua on parannettu lisäämällä tilojen viilennystä ja ICT-järjestelmien kapasiteetti on toteutettu tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Turvallisuutta lisäävät nykyaikainen paloilmoitinjärjestelmä ja muut turvajärjestelmät. Rakennuksen koko tekniikka toimii automaattisesti, energiatehokkaasti ja huomaamatta ilman, että käyttäjän tarvitsee suorittaa säätöjä. Kirjastossa on myös täydet valmiudet liittyä osaksi kampuksen uutta ympäristöystävällistä energiajärjestelmää, kun se ensi vuonna valmistuu, kertoo Granlund Pohjanmaa Oy:n kehitysjohtaja Kari Rintamäki.

Vaasan Merikampus -allianssi uudistaa ensimmäisessä osavaiheessa Luotsi-rakennuksen.

Kampuskehityksessä seuraava vaihe on toimistorakennuksen eli entisen Tritonia-rakennuksen sekä Tervahovi-rakennuksen remontointi. Toimistorakennuksen rakennustyöt käynnistyivät elokuussa ja valmistuminen ajoittuu keväälle 2023. Tervahovi-rakennus valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä.

rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291, jari.kuusisto@uwasa.fi
päällikkö Anne-Mari Vatunen, p. 029 449 8354, anne-mari.vatunen@uwasa.fi