Uuden tuojat: Tutkimuksen kehittäminen on tiimityötä

Minna Martikainen, kuva: Mikko Lehtimäki
Uutena tutkimuksen vararehtorina elokuussa aloittanut Minna Martikainen näkee, että Vaasan yliopistolla on hyvät mahdollisuudet nousta entistäkin korkeammalle tasolle kansainvälisenä tiedeyliopistona.

– Yliopistossa on tapahtunut paljon viime vuosina, ja palikat ovat hyvässä asennossa. Näkyvyyden lisäämiseksi ja tutkimuksen kehittämiseksi on kuitenkin tehtävä suunnitelmallista työtä.

Martikaisen mukaan Vaasan yliopistolla on mahdollisuuksia pärjätä yliopistojen kansainvälisissä rankingeissa, mikäli se pystyy nykyistä paremmin pukemaan todellista osaamistaan numeroiksi.

– Mittareita on monia. Yliopiston on esimerkiksi kyettävä lisäämään ulkoista tutkimusrahoitusta.

Lisäksi näkyvyyden edistämiseksi tarvitaan pitkäjänteistä yhteistyötä alueellisten, kansallisten sekä erityisesti kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa.

Erinomaiset edellytykset

Uudella vararehtorilla on laaja ja monipuolinen kokemus usean eri yliopiston johtotehtävistä. Hän aikoo nyt käyttää kaikkea kerryttämäänsä osaamista Vaasan yliopiston hyväksi. Alkuun hän aikoo olla kuin organisaation tutkijalääkäri.

– Vaasalla on todella uniikkeja piirteitä, joita muilla yliopistoilla ei ole. Kuten ympäröivän alueen voimakas kansainvälinen yrityskulttuuri ja tekemisen ylpeys. Sekä yliopistolla että alueella on erinomaiset edellytykset ottaa entistä suurempi rooli kansallisesti ja kansainvälisesti.

Martikainen toiminut Hankenin opetuksen vararehtorina ja laskentatoimen professorina, Aalto-yliopiston laskentatoimen professorina sekä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston kansainvälisyydestä vastaavana vararehtorina.

– Korkeakoulujohtamisen iso haaste on saada opetus ja tutkimus kulkemaan käsi kädessä. Minulla on kokemusta molemmista.

Paluu juurille

Vaasa ja Vaasan yliopisto on Martikaiselle jo ennestään tuttu. Hän on opiskellut Vaasassa kauppatieteiden maisteriksi ja myöhemmin myös väitellyt Vaasan yliopistosta kauppatieteen tohtoriksi laskentatoimen ja rahoituksen alalta.

– Vaasa on minulle todella rakas paikka. Vaasasta lähdin vastaväitelleenä tohtorina ja nyt palaan tänne innostuneena.

Martikainen kertoo, että hänen tutkijanuransa alkoi sattumalta, kun hän kesälomalle lähtiessään näki yliopiston ilmoitustaululla lapun, jossa rahoituksen tutkijaryhmään haettiin kesäksi apulaista.

– Seinäjoen asemalta soitin puhelinkopista, että onko paikka vielä vapaa. Sitä seurasi pidempi tutkimusapulaisen pesti, ja maisteriksi valmistuttuani jäin suoraan tutkijakouluun.

Martikainen väitteli tohtoriksi Vaasan yliopistossa vuonna 1998. Rahoituksen tutkimusryhmää veti tuolloin legendaarinen professori Paavo Yli-Olli, joka yhdessä Martikaisen edesmenneen puolison Teppo Martikaisen kanssa vei

suomalaisen rahoituksentutkimuksen kansainväliselle tasolle.

Martikainen on tutkijanurallaan keskittynyt yritysten kannattavuuteen ja kasvuun erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Muita tutkimusteemoja ovat olleet hyvä hallinnointi, omistusrakenteet, sisäpiirikaupat ja yrityksen arvonmääritys.

– Vaikka olen toiminut hallinnossa, olen samalla ollut koko ajan aktiivinen professori. Hankenilla minulla oli kolmesta neljään jatko-opiskelijaa ja alkusyksystä uusin tuotoksemme esitettiin American Accounting Associationin vuosikonferenssin yhdessä pääsessiossa.

Yhteistyön voimaa

Tutkimuksessa Martikainen uskoo etenkin yhteistyön tuovan menestystä.

– Minulla on selkeä ideologia tutkimuksen kehittämisessä: se on tiimityötä. Olen nähnyt sen voiman. Yksintekeminen ei edistä tutkimusta. Maailmalla tiede menee niin nopeasti eteenpäin, että tarvitaan enemmän silmäpareja. Myöskään kansainvälisesti merkittäviä julkaisuja ei nykypäivänä tehdä kuin tiimeissä.

Sama sisäisen ja ulkoisen yhteistyön eetos pätee myös yliopiston johtamiseen. Kansainvälisesti tunnustetulla tiedeyliopistolla on oltava hyvät kansainväliset verkostot. Tiedeyliopisto nousee tiimityöllä ja laadukkaalla tekemisellä.

– Turhat siilot ovat hankalia. Haluan, että päästäisiin siihen, että ihmiset tuntevat kuuluvansa Vaasan yliopiston tutkimusryhmään. Vaasan tiimi on se, jota haluan edistää työlläni.

"Vaasa on minulle todella rakas paikka. Vaasasta lähdin vastaväitelleenä tohtorina ja nyt palaan tänne innostuneena."

Fakta Minna Martikainen

• Nimi: Minna Martikainen
  • Syntynyt: 1969, Ylivieska
  • Koulutus: Kauppatieteiden tohtori, Vaasan yliopisto, 1998
  • Ura: Toiminut professorina ja vararehtorina Hankenilla ja Lappeenrannan-Lahden teknillisessä yliopistossa, laskentatoimen professorina Aalto-yliopistossa sekä tutkijana Vaasan yliopistossa.
  • Perhe: Kolme lasta, kaksi kissaa ja yksi koira
  • Harrastukset: Kuntosali, uiminen, hiihto, laskettelu ja golf
  • Yllättävää: Rentoudun kutomalla villasukkia ja uimalla avannossa.

Teksti Riikka Kalmi Kuva Mikko Lehtimäki
Artikkeli on julkaistu Vox cordis -lehden numerossa 2/2020.

Tietolaatikko

Julkaistu Vaasan yliopistolehti Vox cordisissa.

Lue koko Vox cordis -lehti näköislehtenä: Vox cordis 2/2020