Uuden alun iloa ja juhlaa – publiikissa juhlittiin valmistuvia opiskelijoita

Image
Vaasan yliopistosta valmistuu kesäkuussa 201 ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta opiskelijaa. Yliopisto juhlistaa kevätlukukauden aikana valmistuneita maistereitaan ja diplomi-insinöörejään keskiviikkona 21. kesäkuuta järjestettävässä publiikissa.

308 maisterin ja 25 diplomi-insinöörin lisäksi koko kevätlukukaudella Vaasan yliopistosta valmistuu 286 kandidaattia ja viisi tohtoria. Kansainvälisiä opiskelijoita maisterin tai diplomi-insinöörin tutkinnon suorittaneista on noin 3,3 prosenttia. Yhteensä alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaa tänä kevätlukukautena 619 opiskelijaa.

Talvikki Ranta-Ylitalo valmistuu tänään publiikissa hallintotieteiden maisteriksi. Hän opiskeli sosiaali- ja terveyshallintotieteitä.  Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen ja ihmisten hyvinvointi ovat lähellä hänen sydäntään.

Ranta-Ylitalo aloitti maisteriopintonsa aikana, jolloin opinnot olivat etänä.

Opintojensa aikana opiskelijat, Ranta-Ylitalo mukaan lukien, ovat kokeneet poikkeuksellisen ajanjakson. Koronapandemia pakotti opiskelijat etäopetukseen ja luomaan yhteyksiä toisiinsa digitaalisesti.

– Etäopiskelu on antanut opiskelijoille joustavuutta, sitkeyttä ja kykyä sopeutua muutoksiin. He ovat osoittaneet selviytyvänsä vaikeuksista. He ovat valmiit kohtaamaan tulevat haasteet rohkeudella ja luottavat tulevaisuuteen, koulutuksen vararehtori Jyrki Vuorinen toteaa.

Ranta-Ylitalo kiittelee yliopiston hyviä opetusjärjestelyjä.

– Opiskelu oli mielekästä, opintojaksot hyvin rakennettuja ja mieltä askarruttavissa asioissa sai tarvittaessa nopeasti asiantuntevaa apua. Ajattelenkin koko kokonaisuutta lämmöllä, Talvikki sanoo.

Nuorilla on uskoa vaikuttaa tulevaisuuteen

Koronapandemia osoitti, että meidän on tärkeää olla valmiita tukemaan ja kannattelemaan toisiamme kriisien yli. Yhdessä voimme selättää kriisit ja vaikuttaa tulevaisuuteen.

– Suhtaudun tulevaisuuteen valoisin mielin. Tulevaisuudessa haluan edistää ja kehittää sosiaali- ja terveyspalveluita sekä opiskella lisää. Tärkeää on kuitenkin olla tässä hetkessä ja nauttia, arkisissa päivissä ja hetkissä rakennetaan myös tulevaisuutta, Ranta-Ylitalo sanoo.

Publiikki on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä yliopiston yhteinen valmistuneiden juhla, jossa jaetaan tutkintotodistukset publiikkipäivänä valmistuville maistereille ja diplomi-insinööreille.

Image
Hallintotieteiden maisteri Talvikki Ranta-Ylitalo piti juhlassa valmistuneen puheen.