USA:n suurlähettiläs: Ole rohkea!

USA:n Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck luennoi torstaina 20.2. Vaasan yliopistolla. Oreckin luennon aiheena oli Selling yourself to a US audience. Luentoa oli seuraamassa opiske­lijoita VAMKista, Noviasta, Hankenilta ja Vaasan yliopistosta.

Oreck luennoi ennen kaikkea bisneksessä, mutta myös muilla elämänalueilla, menestymisestä. Bisneksessä Oreck pitää tärkeimpänä asiakkaiden huomioimista. Menestyvät yritykset osaavat ajatella asiakkaita ja palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla.

– Asiakkaat haluavat inspiroitua. Heitä täytyy koskettaa ja liikuttaa, Oreck sanoo.

Epäonnistumiset vahvuuksiksi

Ihmisen oma suhtautuminen asioihin on kaiken lähtökohta. Jokaisen ihmisen tulevaisuus on kiinni hänestä itsestään, eritoten hänen omista valinnoistaan. Kaikki epäonnistuvat joskus jos­sakin, mutta menestyjät osaavat ottaa epäonnistumisista opikseen ja jatkaa elämää eteenpäin virheistä oppineina.

– Aina kun epäonnistut, opit jotain, ja olet näin askeleen lähempänä menestystä, Oreck kiteyt­tää.

”Menestyäkseen ei tarvitse syntyä kultalusikka suussa”

Oreckin mukaan kaikki ihmiset ovat lähtökohtaisesti samalla viivalla. Menestys on mielentila: menestyäkseen ihmisen on otettava riskejä ja tartuttava mahdollisuuksiin.

– Menestyäkseen elämässä ei tarvitse syntyä kultalusikka suussa. Jos haluat saavuttaa unelmasi, sinun täytyy olla rohkea ja toteuttaa ne, Oreck painottaa.

– Jos maailmasta puuttuu mielestäsi jotain, voit keksiä ja toteuttaa sen itsekin. Tulevaisuutesi on halutessasi vain sinun omissa käsissäsi ja vain sinun omien valintojesi tulos.