Tule sinäkin Vaasan yliopistoon opiskelijaksi! Hakuaika 5.3.-3.4.

Yliopistojen sähköinen yhteishaku käynnistyy maanantaina 5.3. Haku tapahtuu verkossa osoitteessa www.yliopistohaku.fi. Vaasan yliopistoon valitaan yhteishaussa 555 uutta opiskelijaa. Opiskelijat saavat opinto-oikeuden kandidaatin ja maisterin tutkintoihin.

Hakuaika päättyy tiistaina 3.4. klo 16.15. Hakuaika on sama kaikissa Suomen korkeakouluissa, poikkeuksena kahden taidealan yliopiston haut. Valintakokeet järjestetään touko-kesäkuussa. Osa tekniikan ja humanistisen alan opiskelijoista hyväksytään suoraan ylioppilastutkinnon arvosanojen perusteella.

Kahdeksan hakukohdetta

Vaasan yliopistossa hakukohteita on kaikkiaan kahdeksan. Erityisesti humanistisen alan koulutusohjelmat muuttuvat. Entisten seitsemän pääainevaihtoehdon sijasta nyt voi hakea kolmeen kandidaattiohjelmaan: kotimaiset kielet, saksan kieli ja kirjallisuus sekä nykysuomi, viestintä ja englanti.

Hallintotieteissä yksi yhteinen kandidaattiohjelma antaa opiskelijoille yhteisen perustan ja tiedot aluetieteen, julkisjohtamisen, julkisoikeuden ja sosiaali- ja terveyshallintotieteen oppiaineista.

Myös kauppatieteissä ja tekniikan alalla opiskelijat aloittavat yhteisillä tieteenalan opinnoilla. Kandidaattivaiheen jälkeen opiskelija valitsee maisterivaiheen ohjelman oman kiinnostuksensa mukaan.

Opiskelijaksi aikaisempien opintojen perusteella

Päävalintojen rinnalla käynnissä on myös erillisvalintojen hakuaika. Erillisvalinnoissa voi hakea esimerkiksi 2-vuotisiin maisteriopintoihin tai tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väylän kautta. Maisterivalinnan ja avoimen yliopiston väylän haut tapahtuvat myös sähköisesti osoitteessa www.yliopistohaku.fi. Erillisvalintojen hakuaika on 1.2.–30.3.2012.

Hakuohjeet ja valintaperusteet löytyvät yliopiston valintaoppaista sekä verkosta osoitteessa www.uwasa.fi/hakeminen.